پوشیدن خز در ایالت کالیفرنیا ممنوع شد

برای افرادی که این قانون را نقض می‌کنند، ۵۰۰ دلار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است

مدل‌های «ژیوانشی» در حال نمایش طراحی های پاییز/زمستان زنان در پاریس، مارس ۲۰۱۸-  ALAIN JOCARD / AFP

کالیفرنیا اولین ایالت آمریکا است که خرید و فروش و تولید محصولات جدید خز را ممنوع اعلام کرد.

روز شنبه فرماندار کالیفرنیا گَوین نیوسام قانونی را امضا کرد که به موجب آن ساکنان این ایالت دیگر حق تولید و فروش وسایلی مانند پوشاک، کفش یا کیف از جنس خز را ندارند.

گروه‌های حمایت از حقوق حیوانات مدت‌ها بود برای ممنوع شدن تولید و فروش محصولات خز تلاش می‌کردند و از این قانون که از سال ۲۰۲۳ به اجرا گذاشته خواهد شد بسیار استقبال کردند.

ممنوعیت تولید و فروش خز تا به حال در بعضی شهرهای ایالت کالیفرنیا مانند لس آنجلس و سانفرانسیسکو برقرار بوده است.

روز شنبه آقای نیوسام قانون دیگری را هم امضا کرد که به موجب آن به کار گرفتن حیوانات در سیرک‌ نیز ممنوع می‌شود. این قانون در ایالت‌های نیوجرسی و هاوایی پیش از این تصویب و اجرا شده است.

با وجود مقاومت‌های صنعت یک میلیارد دلاریِ تولید خز و تهدیدهای شورای اطلاعات خز آمریکا به شکایت علیه این قانون، آقای نیوسام گفت ایالت ما «پرچم‌دار رفاه حیوانات» است.

فرماندار این ایالت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «ایالت کالیفرنیا پرچم‌دار بحث رفاه حیوانات است و امروز این موضوع شامل ممنوعیت فروش خز می‌شود».

«ولی هدف ما فراتر از این‌هاست. داریم به جهان پیام می‌دهیم که جای حیوانات وحشی زیبایی مانند خرس و ببر روی طناب بندبازی نیست و نباید مجبورشان کرد از درون حلقه‌ی آتش بپرند».

به گزارش نشریه سانفرانسیسکو کرونیکل، این ممنوعیت البته شامل پوشیدن لباس خز برای مراسم مذهبی یا قبیله‌ای و خز دست دوم نمی‌شود. هم‌چنین شامل چرم، پوست گاو، مجسمه‌ حیوانات خشک شده و پوست کامل آهو، گوسفند و بز نمی‌شود.

تخطی از این قانون جدید می‌تواند تا ۵۰۰ دلار جریمه‌ نقدی داشته باشد و در صورت تکرار تا ۱۰۰۰ دلار جریمه خواهد داشت. جریمه بر هر یک قلم از کالاهای فروخته شده تعلق خواهد گرفت.

کیتی بلاک مدیر اجرایی و رئیس جامعه‌ی انسانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد «امضای قانون اِی بی۴۴ این نکته را نشان می‌دهد که امروزه مصرف‌کنندگان دیگر خوش ندارند حیوانات وحشی صرفاً به خاطر صنعت بهپوشی دچار درد و ترس فراوان شوند».

اما سخنگوی شورای اطلاعات خز گفت از نظر این گروه تصویب چنین قانونی حمله به حق انتخاب افراد است.

این سخن‌گو در بیانیه‌ای اعلام کرد که قانون جدید بخشی از «برنامه‌ گیاه‌خواران تندرو است و خز اولین قلم از پوشاک و خوردنی‌های ماست که قرار است ممنوعیت‌شان به تصویب برسد.

این ممنوعیت پس از آن تصویب شد که تعداد بی‌شماری از طراحان لباس مانند ورساچه، گوچی و جورجیو آرمانی اعلام کردند دیگر از خز حیوانات استفاده نخواهند کرد.

روز شنبه آقای نیوسام قانونی را نیز امضا کرد که به موجب آن شکار غنیمتی، تله‌گذاری و برگزاری مسابقات شکار گربه‌ دم‌کوتاه ممنوع شد و نام این حیوان نیز به فهرست گونه‌های حفاظت شده در این ایالت اضافه شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/california

© The Independent

بیشتر از جهان