درگیری میان طالبان و مولوی مهدی در بلخاب آغاز شد

نیروهای طالبان به دلیل تخریب پل‌های عبوری و جاده‌های صعب‌العبور نمی‌توانند وارد بلخاب شوند

در یک هفته گذشته، طالبان صدها نیروی مسلح به بلخاب اعزام کردند- عکس:ستار رستم بیگ/فیس‌بوک

درگیری میان طالبان و مهدی مجاهد معروف به مولوی مهدی و افرادش روز پنجشنبه، ۲ تیر، از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی در ناحیه آبکلان و قم کوتل، از نواحی شهرستان بلخاب استان سرپل، در شمال افغانستان آغاز شد. سه منبع ساکن بلخاب در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کردند که درگیری‌های شدیدی در جریان است و دو طرف علیه یکدیگر از سلاح‌های سنگین و سبک استفاده می‌کنند.

یکی از دستیاران مهدی مجاهد در پیامی، به ایندیپندنت فارسی گفت: «امروز طالبان از ناحیه قم کوتل در خط مشرف به ناحیه آبکلان دو بار به بلخاب تعرض کردند که نیروهای ما هر دو بار حملاتشان را دفع کردند.»

یکی از ساکنان بلخاب، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت که روز چهارشنبه، پس از اعزام صدها جنگجوی طالبان برای استقرار در مسیرهای ورودی بلخاب، فرماندهان نیروهای مردمی بلخاب که اکنون برای جنگ با طالبان بسیج شده‌اند، پل‌های بین دره‌های بلخاب را تخریب کردند تا جلو ورود خودروهای زرهی طالبان را بگیرند.

به گفته این منبع، کاروان نظامیان طالبان که به قصد حمله به بلخاب، در سه مسیر ورودی این شهرستان مستقر شده‌اند، به دلیل تخریب این پل‌ها و جاده‌های صعب‌العبور منطقه نمی‌توانند به سمت مرکز بلخاب پیشروی کنند و تنها گزینه آنان، استفاده از نیروهای پیاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، صدها نیروی مسلح طالبان سوار بر تانک‌، هاموی و خودروهای زرهی از استان‌های بلخ، فاریاب، جوزجان و مرکز سرپل، به سمت بلخاب رفتند. 

مهدی مجاهد معروف به مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار در صفوف طالبان بود که به دلیل آنچه بی‌عدالتی در حق هزاره‌ها می‌دانست، با این گروه اختلاف پیدا کرد و به زادگاهش بلخاب بازگشت. مهدی مجاهد که گفته می‌شود حدود ۵۰۰ مرد مسلح را رهبری می‌کند، اکنون با برخی فرماندهان جهادی سابق و نیروهای مسلح بومی در بلخاب متحد شده و جلو طالبان ایستاده است.

آخرین دور مذاکرات میان طالبان و مهدی مجاهد روز چهارشنبه بی‌نتیجه پایان یافت. مولوی عبدالله سرحدی، استاندار طالبان در بامیان، روز چهارشنبه به بلخاب رفت و از مهدی مجاهد خواست به کابل برگردد و از مخالفت با طالبان دست بردارد. مهدی مجاهد که رهبران طالبان قبلا به او سمت معاونت وزارت شهرسازی را پیشنهاد کرده بود، از ترس بازداشت یا کشته شدن، از رفتن به کابل خودداری کرد.

یکی از نزدیکان مهدی مجاهد به ایندیپندنت فارسی گفت که او در هر پنج دور مذاکراتش با طالبان، خواستار سهیم شدن هزاره‌ها در ساختار سیاسی و امنیتی طالبان شد اما طالبان تنها اعطای مسند معاونت وزارت شهرسازی به خود او را پیشنهاد کردند.

این منبع افزود که بلخاب اکنون کاملا در محاصره طالبان است و بیشتر ساکنان این شهرستان که اکنون از مهدی مجاهد حمایت می‌کنند، برای دفاع از بلخاب بسیج شده‌اند. او اضافه کرد: «حمله طالبان به بلخاب تنها برای سرکوب مهدی نیست؛ این یک جنگ تمام‌عیار با ه\زاره‌ها، با هدف پاکسازی بلخاب و تصرف معادن این منطقه است.»

 محمد محقق، از رهبران سیاسی هزاره در افغانستان، هفته گذشته در واکنش به محاصره نظامی بلخاب، هشدار داد که جنگ طالبان با بلخاب، جنگ با تمام هزاره‌های افغانستان است و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.