عزم راسخ عربستان سعودی و ترکیه برای شروع دوران جدید همکاری

آسوشیتدپرس هدف سفر منطقه‌ای ولیعهد عربستان سعودی را «تقویت نقش منطقه‌ای ریاض و گسترش تلاش‌های آشتی‌جویانه»‌ قبل از سفر بایدن به منطقه توصیف کرد

ریاض می‌تواند میان مصر و ترکیه، نقش میانجی داشته باشد- OZAN KOSE / AFP

عربستان سعودی و ترکیه روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن (اول تیر) و در پایان سفر شاهزاده محمد بن سلمان به آنکارا، از عزم خود برای شروع «دوران جدید همکاری» خبر دادند.

در بیانیه مشترک شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که پس از دیدار آنان منتشر شد، آمده است: «دو رهبر برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و همچنین در همکاری‌های دفاعی قول همکاری دادند.»

براساس این بیانیه مشترک، ولیعهد عربستان سعودی و رئیس‌جمهوری ترکیه درباره «عزم مشترک خود برای تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، امنیتی، نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر، تنوع تجاری و تقویت سرمایه‌گذاری و همچنین تبادل فرهنگی» گفت‌و‌گو کردند.

شاهزاده محمد بن سلمان، پس از سفر به مصر و اردن، برای نخستین بار پس از رو به زوال نهادن روابط ترکیه و عربستان برسر پرونده قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس واشینگتن‌پست، وارد آنکارا شد. این سفر منطقه‌ای حدود سه هفته قبل از سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی  انجام شد. جو بایدن قرار است در اواسط ژوئیه، (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به خاورمیانه سفر کند و از اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سعودی دیدار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس هدف سفر منطقه‌ای ولیعهد عربستان سعودی را «تقویت نقش منطقه‌ای ریاض و گسترش تلاش‌های آشتی‌جویانه»‌ قبل از سفر بایدن به منطقه توصیف کرده است. براساس این گزارش، ریاض می‌تواند میان مصر و ترکیه، نقش میانجی داشته باشد. پس از مخالفت ترکیه با برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق و اسلامگرای مصر، مناسبات آنکارا و قاهره به سردی گراییده بود.

در جریان سفر اواخر ماه جاری بایدن به عربستان سعودی، جده میزبان نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور رهبران آمریکا، مصر، اردن و عراق خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، گفت‌وگوها در فضایی مملو از «صداقت و برادری» برگزار شد که نشان‌دهنده «عمق مناسبات عالی» میان دو کشور است.

کاروان ولیعهد عربستان سعودی با مشایعت گارد ویژه ترکیه وارد مجموعه کاخ ریاست جمهوری شد و اردوغان در ورودی کاخ از شاهزاده استقبال کرد. اردوغان دو ماه قبل با هدف تقویت روابط به عربستان سعودی سفر کرده بود.

دیدار سران دو کشور مهم خاورمیانه و تلاش آنان برای ‌‌بهبود مناسبات خود در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه دشوارترین بحران اقتصادی خود در دو دهه اخیر را تجربه می‌کند. این کشور در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری کشورهای ثروتمند عرب حوزه خلیج فارس است. ترکیه همزمان در تلاش است مناسبات خود را با امارات متحده عربی، مصر و اسرائیل بهبود ببخشد.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش تحلیلی خود درباره سفر شاهزاده محمد بن سلمان به ترکیه نوشت: «روابط تجاری ترکیه و عربستان سعودی احتمالا افزایش خواهد یافت و سفر گردشگران سعودی به ترکیه از سرگرفته خواهد شد.»