جراح ناشی سر نوزاد را داخل رحم مادر جا گذاشت

هشدار! این مطلب حاوی جزئیاتی است که ممکن است برای بعضی خوانندگان آزاردهنده باشد

پزشکان «بی‌تجربه» ابتدا سعی کردند با بیرون آوردن نیم تنه از رحم، زایمان را طبیعی انجام دهند - Pixabay

مقام‌های بهداشتی استان سند پاکستان در حال تحقیق در مورد یک جراحی ناشیانه‌اند که در آن، سر یک نوزاد مرده‌به‌دنیا آمده پس از جدا شدن از بدنش، داخل رحم زنی جا گذاشته شد.

این زن ۳۲ ساله از یک جامعه قبیله‌ای دورافتاده‌ای بود و ابتدا او را به بیمارستان خیریه مبلغان در ناحیه چاچرو منطقه تارپارکار بردند. در آنجا سعی شد نوزا در حالت بریچ (breech) را -وضعیتی که در آن جنین سروته شده است یا اندام تحتانی‌اش در پایین رحم قرار دارد- به دنیا بیاورند.

مقام‌ها می‌گویند پزشکان «بی‌تجربه» در طی سلسله‌ای از تخلفات ادعاشده، ابتدا سعی کردند با بیرون آوردن نیم تنه از رحم، زایمان را طبیعی انجام دهند.

دکتر جومان باهوتو، مدیر خدمات بهداشت عمومی سند، به روزنامه داون گفت که با این حال، سر جنین در رحم مادر گیر کرد.

بنا بر این گزارش، این جراحی ناشیانه بدون حضور پزشک متخصص زنان یا کارکنان زن مرکز سلامت روستا در چاکرو انجام شد.

سپس این زن را در حالی که هنوز سر جنین داخل رحمش بود، به بیمارستان سیویل در منطقه میتی، حدود ۳۳ کیلومتر دورتر ارجاع دادند.

اما بعد از آنکه خانواده دریافتند که بیمارستان شهر تجهیزات لازم برای درمان او را ندارد، مجبور شدند این زن را به بیمارستان سومی برسانند که این یکی حدود ۲۱۵ کیلومتر دورتر و در نزدیکی شهر حیدرآباد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومین جراحی در دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی لیاقت، «ال‌یواچ» (LUH)، انجام شد که در آنجا، پزشکان سر جنین را بیرون آوردند و اعلام کردند که زن پس از این مصیبت وحشتناک، سالم است.

گفته می‌شود این مادر در طول این فاجعه به‌شدت از نظر روحی آسیب دیده است و مقام‌ها در حال تحقیق از کارکنان یا اعضای دیگر دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی لیاقت‌اند تا ببینند هنگامی که بیمار بی‌هوش در بیمارستان خوابیده بود، کسی از او فیلم و عکس گرفته است یا نه. گزارش‌ها حاکی از آن است که این تصاویر آزاردهنده‌ای بعدا در گروه‌های واتس‌اپی محلی به اشتراک گذاشته شدند.

دکتر راحیل سکندر، از بیمارستان لیاقت، به روزنامه داون گفت از آنجا که رحم این زن پس از عمل در بیمارستان خیریه آسیب دیده بود، آن‌ها این را زن جراحی کردند

او گفت: «جان این زن نجات داده شد. باسن و پاهای نوزاد به طور کامل رشد کرده بود اما متاسفانه این نوزاد در حالت بریچ مرده بود.»

دکتر سکندر گفت که سر نوزاد «داخل گیر کرده بود».

او افزود: «ما تصمیم گرفتیم شکم را با جراحی باز کنیم و سر را بیرون بیاوریم.»

او گفت نوزادان در حالت نشسته (بریچ) معمولا سالم به دنیا می‌آیند و زنده می‌مانند اما در بعضی موارد، اگر زایمان کامل انجام نشود، مرگ ممکن است طی چند دقیقه رخ دهد.

کمیته‌ای سه نفره مامور شده‌اند تحقیقات در مورد این پرونده را اداره کنند و دو تحقیق جداگانه از دو بیمارستان در دستور کار قرار گرفت.

دکتر باهاتو گفت: «جنین در وضعیت سفالیک [پایین قرار گرفتن سر] (حالت طبیعی) نبود. از این رو، سر بعد از زایمان طبیعی گیر کرد؛ زیرا این زایمان را دستانی بی‌تجربه انجام دادند.»

او همچنین گفت تحقیقات بدون توجه به جزئیات، تایید خواهد کرد که آیا سر از بدن جدا شده یا موضوع «نوزادان دوقلو» در کار بوده است.

این کمیته بازپرسی همچنین وظیفه دارند در مورد تصاویری که در واتس‌اپ منتشر شد، تحقیق کنند.

پرونده سنگین قصور پزشکی ادعاشده، توجه‌ها را به فقدان دسترسی به مراقبت‌های بارداری در روستاها و مناطق دوردست این کشور جلب می‌کند.

بر اساس اعلام یونیسف، پاکستان با ۵۴ مرگ در هر هزار تولد زنده، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر نوزادان در جنوب آسیا را دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان