عربستان سعودی و مصر: برنامه اتمی و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران باید پایان یابد

در بیانیه مشترک دو کشور، بر لزوم تداوم تلاش‌های بین‌المللی، به‌منظور جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای اشاره شد

در بیانیه مشترک شاهزاده محمد بن سلمان و  عبدالفتاح السیسی از حکومت ایران خواسته شده به موازین حقوق بین‌اللملل متعهد باشد و از مداخله در امور کشورهای عربی دست بردارد - Reuters

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، با صدور بیانیه‌‌ای مشترک بر تقویت روابط ریاض و قاهره و پیشبرد راه‌بردهای مشابه در برابر طیف گسترده‌ای از مسائل خاورمیانه، از جمله برنامه اتمی و سیاست‌های منطقه‌ای حکومت ایران، تاکید کردند.

در بخشی از بیانیه مشترک روز سه‌شنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۱ ولیعهد عربستان سعودی و رئیس‌جمهوری مصر، بر لزوم تداوم تلاش‌های بین‌المللی، به‌منظور جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای اشاره شد.

شاهزاده محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی در بیانیه مشترک خود خواهان ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های اتمی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی شدند.

آنها همچنین از حکومت ایران خواستند به موازین و قواعد حقوق بین‌اللملل متعهد باشد و از مداخله در امور کشورهای عربی دست بردارد و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه پایان دهد.

در بیانه مشترک روز سه‌شنبه ولیعهد عربستان سعودی رئیس‌جمهوری مصر، «حمایت حکومت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی» و «ایجاد ناامنی در خطوط تجارت بین‌المللی»، به عنوان نمونه‌هایی از تلاش‌ رهبران جمهوری اسلامی ایران برای «بی‌ثباتی در منطقه» عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصر از اعضای «ائتلاف نظامی»، به‌رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، است. این ائتلاف و مقام‌های عربستان سعودی بارها حکومت ایران را به حمایت از «شیعیان حوثی» و تلاش برای بی‌ثباتی و ناامنی در یمن متهم کرده‌اند.

در بیانه مشترک روز سه‌شنبه شاهزاده محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی، بار دیگر «شیعیان حوثی» به عنوان گروه «تروریستی» و به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت و تجارت دریایی در منطقه معرفی شدند.

مسائل و رخدادهای سیاسی-اجتماعی در سوریه، لبنان، عراق و فلسطین، از دیگر بخش‌ها بیانیه مشترک روز سه‌شنبه شاهزاده محمد بن سلمان و عبدالفتاح السیسی است.

در مورد فلسطین، آنها بار دیگر به حق مردم فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل، بر پایه مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید کردند.

در خصوص لبنان نیز ولیعهد عربستان سعودی رئیس‌جمهوری مصر، تاکید کردند این کشور نباید به خاستگاهی برای تروریسم، فعالیت گروه‌های بی‌ثبات‌کننده و گذرگاه قاچاق و مواد مخدر تبدیل شود.

علاوه بر اعلام مواضع مشترک سیاسی، در جریان سفر ولیعهد سعودی به قاهره، ۱۴ قرارداد تجاری میان دو کشور به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار نیز امضا شد. 

سفر شاهزاده محمد بن سلمان به قاهره بخشی از سفر منطقه‌ای او به کشورهای خاورمیانه است. این سفرها پیش از سفر ماه آینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به منطقه برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر از جهان