هفت راه برای ترک ماری‌جوانا

معمولا پیش از دستیابی به ترک کامل و موفقیت‌آمیز، چندین بار شکست می‌خوریم

بسیاری بر این باورند که مصرف ماری‌جوانا امری جدی به حساب نمی‌آید - pixelshot via canva

پیش از آن‌که فردی بتواند عادتش را ترک یا دست کم در روند آن تغییری ایجاد کند، همیشه ابتدا لازم است مصمم باشد و بعد از این‌که از تصمیمش اطمینان حاصل کرد، تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیرداشته باشد. فرقی نمی‌کند این تلاش در جهت ترک سیگار است، یا کاهش مصرف روزانه قند، یا کم‌تر نوشیدن الکل. بازده تلاش برای ترک عادت، حس بهتر و سلامت بدن است. بر اساس مقاله‌ای که سایت «هلت کلیوند کلینیک» منتشر کرده است، شاید بزرگ‌ترین مزیت این کار یادگرفتن این نکته باشد که باهدف زندگی کنیم و تصمیماتی بگیریم که تاثیر مثبتی بر زندگی ما دارند.

به دلایل مختلف که شاید نمایش استفاده از ماری‌جوانا در فیلم‌های هالیوودی نیز یکی از آن‌ها باشد، بسیاری از طرفداران این مخدر بر این باورند که مصرف آن امری جدی به حساب نمی‌آید و چیزی نیست که جای نگرانی داشته باشد. استفاده از این ماده در تمام دنیا، از جمله ایران، بسیار رایج شده است و به آسیب‌هایی که به بدن می‌رساند، کمتر توجه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ماری‌جوانا» که در ایران با اسامی مختلفی چون «گل، علف و گرس» نیز شناخته می‌شود، به ویژه میان نسل جوان دارای محبوبیت زیادی است. باید گفت ماری‌جوانایی که امروزه مصرف می‌شود، با آنچه ۲۵ سال پیش مصرف می‌شد کاملا متفاوت است و سه برابر بیشتر دارای «تتراهیدروکانابینول» (ماده محرک عصبی موجود در شاهدانه که ماری‌جوانا از آن ساخته می‌شود) است. این ماده‌ در ماری‌جوانا منشا اصلی احساس سستی، کاهش فشار خون، افزایش تعریق، و البته اعتیاد فکری دانسته می‌شود و تداوم مصرف آن، خطر ابتلا به اختلال مصرف ماری‌جوانا و اعتیاد را افزایش می‌دهد.

اگر شما نیز از مصرف‌کنندگان این گیاه مخدرید یا فردی را یا این ویژگی در اطراف خود دارید، توصیه‌های دیوید استریم، روان‌پزشک اعتیاد و روان‌شناس بیمارستان لوتران آمریکا، حتما به دردتان می‌خورد تا بتوانید نشانه‌های ابتلا به اختلال مصرف ماری‌جوانا را تشخیص دهید و سپس مصرف آن را ترک کنید.

هفت روش برای ترک ماری‌جوانا:

۱- به مشکلات ریشه‌ای بپردازید

معمولا آدم‌ها برای کاهش این موارد به ماری‌جوانا روی می‌آورند: افسردگی، اضطراب عمومی یا اجتماعی، کم‌اشتهایی، مشکلات خواب، استرس، یا «تروما».

شاید این مخدر بتواند مدت موقتی تسکین‌دهنده باشد، اما هرگز به حل ریشه‌ای این مشکلات نمی‌انجامد. بنابراین بهتر است با درمان‌گر خود درباره راه‌حل‌های جایگزین ایمن و موثرتر صحبت کنید. زمانی که برای حل مشکل‌تان راه تازه‌ای پیدا کنید، ترک ماری‌جوانا آسان‌تر می‌شود:

«هر زمان خواستید رفتار ناسالمی را تغییر دهید، نخست به این بیندیشید که این رفتار چگونه آغاز شده است و از کجا نشات می‌گیرد. پرداختن به چرایی شروع آن رفتار، کلید تغییر موفقیت‌آمیز آن عادت است.»

۲- برنامه داشته باشید

برنامه‌ریزی برای هرکاری احتمال موفقیت در آن را بالا می‌برد. برنامه‌ای که برای ترک ماری‌جوانا تنظیم می‌کنید، از روشی که به کار می‌گیرید نیز اهمیت بیشتری دارد. بهترین راه‌کار، داشتن برنامه است و این برنامه می‌تواند مانند برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما باشد؛ به زندگی خود نگاه می‌کنید و بهترین تدبیر را برای خودتان می‌جویید. وقتی در مسیر افتادید، یک تاریخ مشخص برای ترک انتخاب کنید. این کار می‌تواند به یکی از این دو روش انجام شود:

-  روش بوقلمون سرد (ترک ناگهانی):

انجام این روش به بروز خماری، عوارض ترک، و چالش‌های مختلفی منجر می‌شود و دلیل آن هم سرعتی است که در پیاده‌سازی «بوقلمون سرد» باید به کار گرفت. روش موسوم به «بوقلمون سرد» درست به سرعت باز کردن یک بانداژ، سریع است. برای کاهش عوارض آن می‌توان از یک حامی کمک گرفت و لوازم مصرف ماری‌جوانا را دور انداخت.

-  رویکرد تدریجی:

در این رویکرد باید بکوشید برای خودتان ضرب‌العجل تعیین کنید و تا تاریخ مشخصی به خود مهلت دهید و کم‌کم مصرف‌تان را کاهش دهید. کاهش تدریجی مصرف در طی زمان می‌تواند مفیدتر باشد؛ به‌ویژه اگر اعتیاد شما به این ماده طولانی بوده باشد.

۳- از دیگران کمک بگیرید

از این‌که دیگران بفهمند شما تصمیم به ترک گرفته‌اید، نترسید. بگذارید همه بدانند می‌خواهید مصرف ماری‌جوانا را متوقف کنید. این موضوع باعث احساس مسئولیت بیشتر می‌شود، چون بدترین چیز ممکن لابد این است که کسی مچ شما را در حال تقلب بگیرد. حسن دیگر اینکه دیگران از ترک اعتیاد شما خبر داشه باشند، این است که به آن‌ها هم فرصت تشویق و حمایت می‌دهید که در درازمدت برایتان می‌تواند بسیار ارزشمند و مفید باشد.

گذشته از همراهی افراد نزدیک و اعضای خانواده، شرکت جستن در برنامه‌های گروهی ویژه ترک اعتیاد ماری‌جوانا نیز تاثیر بسیار مثبتی دارد.

رجوع به درمان‌گران نیز، به‌ویژه که درمان‌گر متخصص ترک اعتیاد باشد، مفید است.

۴- از عوامل محرک دوری کنید

این موضوع برای همه ما اتفاق افتاده است که برخی اقلام، مکان‌ها، فعالیت‌ها، و افراد را با یک عادت ویژه مرتبط می‌دانیم و اینجا است که هر یک از آن‌ها می‌تواند نقش محرک به خود بگیرد که میل به مصرف ماری‌جوانا را بالا می‌برد. از جمله واضح‌ترین محرک‌ها، دیدن لوازم استفاده ماده مخدر در نزدیکی شما است. برای کاهش وسوسه، هر چه زودتر از شر این جور لوازم خلاص شوید: «پیپر» یا کاغذ سیگارپیچ، فندک، لوله، کاسه، و قلم ویپ.

اجتناب از سایر محرک‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. برای نمونه، ممکن است لازم باشد از برخی افراد که می‌دانید ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، دوری کنید.

۵- بر چیزهای مثبت تمرکز کنید

نکته مهم برای یادگیری این‌کار این است که «تمرکز بر چیزهای خوب» را برای خودمان به درستی معنی کنیم. یعنی موضوع تمرکز بر نکات مثبتی باشد که داریم یا دلمان می‌خواهد داشته باشیم، نه چیزهایی که نمی‌خواهیم در زندگی ما باشند. زمانی که تنها فکرتان این باشد که ماری‌جوانا نکشید، مقاومت در برابر این وسوسه دشوار می‌شود. پس بهترین کار این است که روی کارهای تازه متمرکز شوید و ذهن و زمان‌تان را به چیزهای دیگری مشغول کنید. مثلا شاید به مراقبه و یادگیری آن علاقه‌مند باشید، شاید بخواهید با سگ‌تان (البته اگر گشت پلیس ایران اجازه دهد) بیشتر قدم بزنید، یا خانواده و دوستان نزدیک‌تان را بیش از پیش ببینید.

۶- بر امیال‌تان غلبه کنید

البته سرکوب برخی امیال طبیعی کاری نادرست است و منظور ما این‌جا صرفا به میل به مصرف ماری‌جوانا محدود می‌شود. میلی که نمی‌توان آن را طبیعی قلمداد کرد و می‌تواند بسیار شدید باشد و مقاومت در برابر آن دشوار، اما این حسی نیست که ماندگار باشد. بنابراین، زمانی که هوس مصرف ماری‌جوانا سراغ‌تان آمد، حواس خود را تا وقتی که این هوس از سرتان بپرد، پرت کنید. در وهله اول، از محرک‌ها فاصله بگیرید. مثلا اگر جایی بوی این ماده به مشام‌تان رسید یا کسی را دیدید که دارد مصرف می‌کند، سریع از آن محیط دور شوید.

بعد از آن با یک فرد حامی، یکی از دوستان یا اعضای خانواده، تماس بگیرید تا دلیل ترک اعتیاد را به شما یادآور شود و بتوانید تلاش‌ خود را تقویت کنید.

همچنین، برای کاهش هوس در افرادی که سعی به قطع مصرف دارند، داروی «ان‌استیل سیستئین» نیز پیشنهاد می‌شود که بدون نسخه قابل تهیه است.

۷- تسلیم نشوید

به گفته دکتر استریم، هر کوششی را باید پیشرفت به حساب آورد، زیرا از همین راه است که آموخته‌هامان بیشتر می‌شود و در ادامه می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

تغییر یک عادت، آن‌هم عادت به مواد مخدر، چالش‌برانگیز است. اگر این را به خاطر بسپرید، در صورت لغزش نباید از خود ناامید شوید. معمولا پیش از دستیابی به ترک کامل و موفقیت‌آمیز، چندین بار شکست می‌خوریم که بخشی از فرایند درمان است.

اگر در تلاش برای ترک ماری‌جوانا بی‌تجربه باشید و به اصطلاح اولین ‌بارتان باشد، بعد از ترک ممکن است عوارض شدیدتری را در قیاس با تلاش‌های بعدی از سر بگذرانید، اما با صبر و تعهد می‌توان در ادامه شاهد تغییرات و تاثیرات مثبت این کار در زندگی بود.

بیشتر از زندگی