تکرار سقوط سریالی جنگنده‌ها؛ این بار یک اف-۱۴ در اصفهان

ارتش نقص فنی در موتور این هواپیما را دلیل احتمالی سقوط عنوان کرد

این دومین سقوط یک هواپیمای جنگنده در خرداد ماه سال جاری ‌است‌ـ IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

صبح روز شنبه، ۲۸ خرداد، یک فروند جنگنده اف -۱۴ ارتش در نزدیکی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان سقوط کرد.

جنگنده اف -۱۴ ارتش، ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه به محض بلندشدن از باند فرودگان دچار حادثه شد و در پایگاه هشتم شکاری سقوط کرد. خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیر روابط عمومی ارتش در استان اصفهان، نوشت که خلبان و کمک خلبان این هواپیمای جنگنده، پیش از سقوط با کمک چتر نجات فرود آمدند. این دو به دلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل شدند اما هواپیما از بین رفته است.

ارتش نقص فنی در موتور این هواپیما را دلیل احتمالی سقوط دانسته و اعلام کرده که علت دقیق این حادثه در دست بررسی است.

این دومین سقوط یک هواپیمای جنگنده در خرداد ماه سال جاری است. روز سوم خرداد نیز یک فروند هواپیمای اف-۷ در حین تمرین‌های تیراندازی آموزشی هوایی در شهر نایین اصفهان سقوط کرد. علت سقوط آن هواپیما نیز نقص فنی اعلام شد، اما خلبان و کمک‌ خلبان هر دو جان خود را از دست دادند.

پیش از آن نیز در اوایل اسفند، جنگنده دیگری در پایگاه دوم شکاری تبریز سقوط کرده بود. دوم اسفندماه یک هواپیمای جنگنده اف-۵ در حوالی یک مدرسه سقوط کرد که در آن حادثه علاوه بر خلبان و کمک خلبان، یک شهروند عادی که هواپیما با خودروی او برخورد کرده بود نیز جان خود را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط پی در پی و سریالی هواپیماهای نیروی هوایی به دلایلی که عمده آن نقص فنی عنوان می‌شود، نشان می‌دهد این ناوگان به طور جدی با مشکل فرسودگی دست به گریبان است. موضوعی که می‌تواند بخشی از ظرفیت نیروی هوایی را زمین‌گیر کند. این موضوع در خلال سال‌های اخیر به کرات تکرار شده است.

مهرماه سال ۱۳۹۹ با پایان مدت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در خصوص محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به پایان رسید و لغو شد. یکی از حوزه‌هایی که پیش از لغو این قطعنامه مقام‌های جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشتند، خریداری تسلیحات و هواپیماهای جنگی به ویژه از روسیه بود. جنگنده سوخو، یکی از جمله هواپیماهای جنگی‌ای بود که ایران تصمیم به خریداری آن از روس‌ها را داشت.

فرسودگی هواپیماها در ایران تنها به جنگنده‌ها و هواپیماهای جنگی محدود نبوده و سال‌هاست که ناوگان هوایی ایران به دلیل مشکل کهنگی و ناتوانی در تامین قطعات و تجهیزات، سوانح مختلفی را به همراه داشته است. این موضوع برخی از شرکت‌های هواپیمایی ایران را در فهرست سیاه پروازها به لحاظ استانداردهای ایمنی قرار داده است. شرکت هواپیمایی آسمان و همچنین ایران‌ایر از جمله شرکت‌هایی هستند که براساس آخرین فهرست ارائه شده از سوی کمیسیون اروپا، اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را به دلیل نداشتن ایمنی، ندارند.

آن‌طور که پیش از این دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود، در حال حاضر بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای ایران نیازمند تعمیر و بهسازی هستند و بخشی از آنها باید از رده خارج شوند. مطالعات صورت گرفته در دانشگاه امیرکبیر حاکی از آن است که ایران نیازمند تامین و خریداری ۳۶۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان خود است.

خبرگزاری ایرنا پیش‌تر در گزارشی، متوسط سن ناوگان هوایی ایران را حدود ۲۵ سال اعلام کرده بود که این سن در صنعت هوانوردی فرسوده محسوب شده و هواپیماهایی با این سن باید از رده خارج شوند. هر سال با افزایش عمر ناوگان هوایی و ناتوانی در جایگزینی هواپیماهای فرسوده با نو، سطح امنیت پروازهای ایرلاین‌های ایرانی بیش از پیش کاهش می‌یابد.