امیرعبداللهیان: آمریکا جنون تحریم دارد

رئیس دولت و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به تحریم‌های نفتی جدید اعمال شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان دادند

وزرات خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، یک شبکه نفتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد -- AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان گفتگوی تلفنی‌اش با وزیر خارجه عمان، که روز جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ صورت گرفت، او را در جریان آخرین مذاکرات حکومت ایران به‌منظور رفع تحریم‌های آمریکا قرار داد.

در گزارش‌های منتشر شده از این گفتگوی تلفنی، به هیچ‌یک از جزئیات مربوط به اطلاعاتی که امیرعبداللهیان در این زمینه در اختیار همتای عمانی‌اش قرار داده، اشاره نشده است. با این‌حال، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، در حساب کاربری توییترش، به برخی از نکات مربوط به آنچه مقام‌های حکومت ایران «مذاکره برای لغو تحریم‌ها» خطابش می‌کنند، اشاره کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر این نکته که «جمهوری اسلامی ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی‌گیرد»، نوشت:«به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می‌دهیم، آمریکا را به واقع‌بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می‌خوانیم و تردیدی به خود راه نمی‌دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.»

پس از انتشار توییت‌های امیرعبداللهیان، و طرح اتهام «جنون تحریم» علیه ایالات متحده آمریکا، رسانه‌های داخلی ایران، از جمله خبرگزاری ایسنا، نوشتند او به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره دارد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد شبکه‌ای متشکل از شرکت‌های نفتی که «در دور زدن تحریم‌ها» و «فروش محصولات پتروشیمی» متعلق به جمهوری اسلامی ایران فعال بوده‌اند را تحریم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نیز در جریان سخنرانی روز جمعه‌اش در «حسینیه جماران» به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد و گفت:«تعجب می‌کنم آمریکایی‌ها از سویی اعلام می‌کنند آماده توافق با ایران هستیم اما از طرفی بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند به این منظور سیاست تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌اند که حکومت ایران وادار به پایبندی به تعهدات هسته‌ای‌اش شود و به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد کشف ذرات اورانیوم در برخی پایگاه‌های گزارش نشده اتمی واقع در ایران، پاسخ دهد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز پنجشنبه در توضیح دلیل اعمال این تحریم‌های جدید گفت دولت آمریکا در پی دست یافتن به راهی است تا احیای برجام و همچنین بازگشت این کشور به توافق‌نامه مورد نظر را ممکن کند. با این‌حال این مقام دولت ایالات متحده در ادامه اظهاراتش افزود:«در صورت دست پیدا نکردن به توافق، ما از قدرتی که برای اعمال تحریم داریم استفاده خواهیم کرد تا صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی متعلق به ایران را محدود کنیم.»

پیش‌تر نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، یک روز پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به «همکاری نکردن و شفافیت نداشتن» در مسئله مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش متهم کرد و نوشت:«چنین اقدام‌هایی نتیجه معکوس خواهد داشت و تلاش‌های ما به‌منظور بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد. [بنابراین] تنها نتیجه این مسیر، تعمیق بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران خواهد بود.»

حسین امیر عبداللهیان در بخش دیگری از گفتگوی تلفنی‌اش با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، به سفر ماه آینده جو بایدن، ٰرئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، اشاره کرد و در این زمینه گفت:«مقامات منطقه نباید اجازه دهند که بیگانگان، همکاری و ثبات منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار دهند. ما بر گفتگو و همکاری منطقه‌ای تاکید داریم و معتقدیم اهل منطقه باید در مورد آینده منطقه تصمیم بگیرند.»

در هفته‌های گذشته سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه یکی از مهمترین خبرهای رسانه‌ها بود و اخباری مبنی بر یکی از اهداف اصلی این سفر، یعنی تلاش کاخ سفید به‌منظور عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، منتشر شد. از این‌رو بسیار احتمال دارد تاکید وزیر خارجه جمهوری اسلامی بر «گفتگو و همکاری منطقه‌ای» به مذاکرات میان حکومت ایران و دولت عربستان سعودی در بغداد دلالت داشته باشد؛ خاصه آنکه امیرعبداللهیان در گفتگوی روز گذشته‌اش با فواد حسینی، وزیر خارجه عراق، به‌صورت مشخص درباره روند و آینده این مذاکرات صحبت کرد.

حسین امیرعبداللهیان، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱، در این زمینه به فواد حسینی چنین گفت:«ارزیابی ما از دور اخیر مذاکرات در بغداد مثبت است و تهران از نهایی کردن نتایج مذاکرات فی‌مابین استقبال می‌کند.»