جوزپ بورل: اکنون زمان تصمیم‌گیری درباره برجام است

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران باید خواسته‌های فرابرجامی‌ خود را کنار بگذارد

جوزپ بورل پیش‌تر اذعان کرده بود احتمال تحقق توافق هسته‌ای روبه‌روز کمتر می‌شود‌ـ EMMANUEL DUNAND / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طی یک سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نیز اظهارنظر کرد و گفت: «تمامی عناصر و شرایط اصلی برای دستیابی به توافق روی میز است و همین حالا باید درباره برجام تصمیم‌گیری شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنرانی به تلاش‌هایش برای احیای برجام اشاره کرد و افزود: «من با همه طرف‌ها در حال مذاکره و گفت‌وگوی مستمرم تا آنان را برای بازگشت به توافق راضی کنم.»

جوزپ بورل که پیش‌تر اذعان کرده بود احتمال تحقق توافق هسته‌ای روبه‌روز کمتر می‌شود، در سخنان اخیرش از طرف‌های مذاکره خواست برای بازگشت به توافق، هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند؛ اشاره مستقیم او به جمهوری اسلامی ایران است که با وجود روی میز بودن متن توافق، از امضای آن امتناع می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۱۴ خرداد نیز در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر داد و نوشت که احتمال بازگشت به برجام و رسیدن به توافق کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات هسته‌ای ایران از اسفند سال گذشته، پس از اعلام شروط روسیه متوقف شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند شرط احیای برجام «تصمیم سیاسی» ایالات‌ متحده آمریکا است؛ درخواست مشخص آنان خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است.

در سوی دیگر ماجرا، مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.

روز پنجشنبه ۲۶ خردادماه (۱۶ ژوئن)، هم‌زمان با اعلام تحریم‌های جدید آمریکا بر شرکت‌های مرتبط با فروش محصولات پتروشیمی ایران، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که در صورت نرسیدن به توافق، تحریم‌های نفتی ایران بیشتر می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای، از اضافه شدن شرکت‌های پتروشیمی ایرانی «مارون»، «خارگ» و «فن‌آوران»، شش شرکت صوری (پوششی) ثبت‌شده در امارات متحده عربی و چین و همچنین دو فرد چینی و هندی به فهرست تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا خبر داد.

در خبری دیگر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از در دسترس بودن متن توافق با وجود اقدام‌های اخیر حکومت ایران سخن گفت و افزود «توپ در زمین ایران است».