تا ۱۰ سال دیگر برفی در ارتفاعات البرز نمی‌بارد

۲۳ سال قبل خط دما در تهران زیر پیچ شمیران بود و حالا به بالای ارتفاعات ۱۲۰۰ کیلومتری رسیده است

برای جلوگیری از تغییرات آب و هوا باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه شود _ عکس از خبرگزاری تسنیم

افزایش دما و کاهش فضای سبز، خط دما در تهران را به میزان قابل ملاحظه‌ای جابجا کرده است، تا جایی که به گفته رییس سازمان مدیریت بحران این احتمال وجود دارد که ادامه روند موجود به خداحافظی ارتفاعات البرز با برف منجر شود.

محمد حسن نامی، رئیس زمان مدیریت بحران در تازه‌ترین اظهارات خود، تغییرات خط دما در تهران را یک اخطار شدید خواند و گفت: «۲۳ سال قبل خط دما در تهران زیر پیچ شمیران بود و حالا به بالای ارتفاعات ۱۲۰۰ کیلومتری رسیده است.» به گفته او اگر این روند که ناشی از گرم شدن و از بین رفتن فضای سبز است، ادامه داشته باشد، تا ۱۰ سال دیگر هیچ برفی روی ارتفاعات البرز نخواهیم داشت.

پیش از این نیز اعلام شده بود به طور کلی میزان بارش‌ها در ایران طی ۵۰ سال اخیر حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

اما ایرنا به نقل از رئیس سازمان مدیریت بحران نوشت که برای جلوگیری از این روند باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه شود.

سال گذشته در فصل‌نامه پژوهش‌های دانش زمین دانشگاه بهشتی، پژوهشی علمی منتشر شد که به بررسی تغییرات دما در شهر تهران پرداخته بود. نتایج این پژوهش حاکی از افزایش دمای شهر تهران در فاصله سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۷ داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیقات برمبنای ارزیابی تغییرات دمای هوا، دمای سطح زمین و پوشش و کاربری زمین شهر تهران، عنوان می‌کرد که هوای تهران طی دوره ۳۰ سال گذشته با روندی معنادار، گرم‌تر شده است. همچنین تغییرات پوشش و کاربری زمین و دمای سطحی نیز در این دوره قابل ملاحظه بوده است.

یکی از نکات حائز اهمیت این پژوهش آن بود که عنوان می‌کرد در این مدت، میانگین دمای هوا در شمال تهران کمی بیش از مرکز و جنوب آن افزایش یافته است. براین اساس اعلام شد میانگین دمای هوا در ایستگاه مهرآباد یک درجه سانتیگراد و در ایستگاه شمیران ۱.۲ درجه سانتیگراد نسبت به قبل افزایش داشته است.

موضوع دیگر در گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه بهشتی تاکید بر تاثیر کاهش وسعت پوشش گیاهی در افزایش دمای تهران، بود. در این زمینه عنوان شده بود که طی ۳۰ سال مورد مطالعه، رشد افقی شهر با کاهش وسعت پوشش گیاهی همراه بوده که میانگین دمای سطح زمین به این دلیل بیش از دو درجه سانتیگراد افزایش داشته است. کاهش پوشش گیاهی و فضای سبز موضوعی است که رییس سازمان مدیریت بحران نیز با تاکید بر تاثیر آن بر تغییرات خط دما، نسبت به ادامه روند آن اخطار داده است.

اوایل خردادماه، اسکندر زند، رئیس مرکز ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران نیز مطرح کرده بود که روزانه حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در ایران از طریق تخریب و تغییر کاربری از دست می‌روند. او این روند را موجب تخریب زیستگاه‌ها و تنوع زیستی اعلام کرده و گفته بود این موضوع پیامدهای غیرقابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا در کنار تخریب گسترده محیط زیست و زیستگاه‌ها، از جمله مواردی است که به گفته کارشناسان، در دهه‌های آینده می‌تواند چهره کلی ایران را تغییر دهد.