ند پرایس: سرکوب خشن اعتراض‌ها در ایران را محکوم می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ضرب‌الاجل مذاکرات زمانی است که منافع بازگشت به برجام کمتر از پیشرفت هسته‌ای ایران باشد

«اگر ایران موضوعات فرابرجامی را کنار بگذارد، توافق مدتی است که روی میز است»-Andrew Harnik / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در واشینگتن، درمورد نامه کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل و ابراز نگرانی جدی درباره سرکوب خشن جامعه مدنی و معترضان در ایران گفت: «این حق معترضان در ایران است که به طور صلح‌آمیز به دنبال حقوق اولیه و بنیادین خود باشند.» او با اشاره به نامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل گفت که این کمیته درباره سرکوب اعضای اتحادیه‌های کارگری و بازداشت معلمان معترض به دستمزد پایین ابراز گرانی جدی کرده است.

ند پرایس با اشاره به استفاده از خشونت برای سرکوب معترضان گفت، این مایه نگرانی ما است و به همین دلیل است که خشونت در سرکوب اعتراض‌های صلح‌آمیز را محکوم می‌کنیم. او افزود: ما از حق اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض‌ها در ایران و اینکه آیا آمریکا این اعتراض‌ها را علیه رژیم ارزیابی می‌کند یا اعتراضی محدود به افزایش قیمت‌ها، و اینکه آیا آمریکا از این اعتراض‌ها حمایت می‌کند، گفت: «ما قبلا شاهد این اعتراض‌ها بوده‌ایم، با یک عامل اولیه شروع می‌شوند و بعد گسترده‌تر می‌شوند. از نگاه ما، معترضان از حکومت می‌خواهند نگرانی‌های مشروع آنان را حل کند. سوء‌مدیریت حکومت و انکار موجب برآورده نشدن نیازهای مردم شده است.»

پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت به مذاکرات (هسته‌ای) آمریکا را از اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران بازنمی‌دارد، گفت: «البته که نه، ما ایران را برای نقض حقوق بشر پاسخگو می‌کنیم.»

این در حالی است که مقامات تهران در مذاکرات هسته‌ای خواستار لغو همه تحریم‌ها، شامل تحریم‌های حقوق بشری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره جلسه توجیهی کنگره با حضور راب ملی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت و اظهارات سناتور مارک روبیو درباره غیرقابل اجتناب بودن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت: «باور نداریم که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای غیرقابل اجتناب است. بایدن متعهد شده است که هیچگاه اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.» ند پرایس با اشاره به امکان بازگشت دوجانبه به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام گفت: «اگر ایران موضوعات فرابرجامی را کنار بگذارد، توافق مدتی است که روی میز است.»

مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت به برجام برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، اما این مذاکرات در نیمه اسفندماه، پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد و از آن پس پیشرفتی نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد، بازگشت به تعهدات برجام به نفع منافع ملی آمریکا است چون تهدید‌آمیز‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند. اگر ایران نخواهد به تعهدات خود در برجام بازگردد، گزینه‌های دیگری داریم. البته او مانند همیشه نگفت که این گزینه‌ها چیست.

پرایس در واکنش به پرسشی دیگر که به کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران و اینکه ضرب‌الاجل مورد ادعا چه زمای است گفت، «وقتی که بازگشت به برجام دیگر مافع ملی ما را تامین نکند.»

ند پرایس بار دیگر بدون اشاره به جزییات گفت که آمریکا و متحدانش برای هر دو سناریوی با توافق و بدون توافق آماده‌اند.

پرایس در عین حال خاطرنشان کرد که یک ضرب‌الاجل وجود دارد و آن روزی است که منافع بازگشت به برجام از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کمتر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره کشته شدن چهره‌های فعال در صنایع هسته‌ای، موشکی و نظامی ایران و تعهد آمریکا به متعهدانش گفت: ما تعهد مشترکی با متحدانمان داریم و آن جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است.