سوریه: حدود ۸۰۰ زن و کودک مرتبط با داعش از اردوگاه گریختند

هرج‌ومرج در اردوگاه ۱۲هزارنفری شمال سوریه

AFP

به گزارش مقامات کرد، حدود ۸۰۰ زن و کودک مرتبط با داعش روز یکشنبه از اردوگاهی در شمال سوریه گریختند.

تخمین زده می‌شود که در جریان حمله نظامی ترکیه به منطقه، ۷۸۵ نفر موفق به فرار شده باشند چرا که سربازان کرد به دلیل جنگ با ترکیه مجبور شده اند پاسداری ازاردوگاه را رها و به جبهه‌های جنگ بشتابند. 

حکومت کردهای شمال سوریه گفت «مزدوران» به اردوگاه عین عیسی حمله و «عناصر داعش» با حمله به نگهبانان اردوگاه دروازه‌های آن را گشودند.

به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیده‌بان سوریه برای حقوق بشر، با نقل‌قول از افراد داخل اردوگاه، می گوید که اکنون در این اردوگاه وضعیت «هرج و مرج» حاکم است.

به گزارش سازمان دیده‌بان سوریه برای حقوق بشر، این اردوگاه محل سکونت ۱۲ هزار نفر از افرادی است که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، شامل هزار زن و کودک مرتبط با داعش، که همه از تهاجم نظامی اخیر به شدت هراسیده‌اند.

مقامات کرد ابتدا گفتند بعد از گلوله باران کمپ به دست نیروهای ترکی و شورشیان سوری، بعضی از اعضای خانواده‌ داعشی‌ها توانسته‌اند از آن فرار کنند، اما بعدتر تایید کردند که صدها نفر موفق به فرار شده‌اند.

یکی از مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه بعدتر اخطار داد که ایشان افراد کافی برای نگهبانی از اردوگاه نداشتند چرا که بسیاری از سربازان به خط مقدم فرستاده شده و آنهایی هم که باقی مانده بودند با گلوله‌باران ارتش ترکیه پا به فرار گذاشتند.

مروان قمیشلو گفت: «نگهبانی از کمپ اکنون خیلی ضعیف است».

این کمپ در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شهر رقه قرا دارد و به گفته او نیاز به حداقل هزار و ۵۰۰ نگهبان دارد. وی هشدار داد: «ما این به تعداد کافی سرباز نداریم».

آقای قمیشلو گفت تهاجم نیروهای ترک با متحدان شورشی سوری خود دغدغه‌های افسران امنیتی داخل کمپ را شدت بخشیده است و ایشان می‌ترسند این مکان به محاصره آنها درآید.

به گزارش امدادگران، کمپ اکنون از زنان خارجی کاملا خالی است و مردانی خارجی با صورت‌های پوشیده روی موتورسیکلت به دور کمپ می‌چرخند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان «حفاظت از کودکان» (Save the Children) گفت در این هرج و مرج خطر گم شدن کودکان خارجی وجود دارد.

سونیا خوش، مدیر امور سوریه سازمان حفاظت از کودکان گفت: «یکبار دیگر ما از تمام دول خارجی تمنا داریم تا زمانی که وقت هست شهروندان خویش را به کشورهای خود برگردانند. این فرصت به سرعت از دست خواهد رفت. ما از گزارش‌های واصله دریافتیم که مقامات حاضر در منطقه بعضی از زنان خارجی را به مناطق دیگر منتقل کرده‌اند، اما بسیاری دیگر فرار کرده‌اند و از بعضی نیز خبری نیست».

با انتشار خبر این فرار، یک دیده‌بان جنگ گفت نیروهای مهاجم بخش‌های عمده‌ای از شهر سولوک در نزدیکی این منطقه را تسخیر کرده‌اند.

در جریان بمباران نیروهای ترکیه در روز جمعه، ۵ جنگجوی داعشی از زندانی در شمال شرقی سوریه فرار کردند.

بعد از این که ایالات متحده در عمل به تهاجم ترکیه چراغ سبز نشان داد، این کشور هفته گذشته «عملیات بهار صلح» را در شمال سوریه به راه انداخت.

دو کشور از متحدان ترکیه در ناتو، آلمان و فرانسه گفته‌اند صدور تسلیحات به ترکیه را متوقف خواهند کرد و هم‌راستا با اعتراضات جهانی، اتحادیه‌ کشورهای عرب نیز این عملیات را محکوم کرده است

با به طول انجامیدن تهاجم ترکیه برای روز پنجم، سازمان ملل گفت حداقل ۱۳۰ هزار نفر طی این حمله نظامی نقل مکان کرده‌اند و احتمالا افراد بسیار بیشتری هم به زودی جابه‌جا خواهند شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent