وزیر خارجه اسرائیل: باید تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران برگردد

بر پایه «برجام»، این امکان وجود دارد که در صورت ارجاع مجدد پرونده اتمی ایران به «شورای امنیت»، تمامی تحریم‌های قبلی، بدون امکان «حق وتو» بازگردانده شود

یائیر لاپید: تصمیم آژانس نشان داد تلاش‌های پیشین «دیپلماتیک» بی‌نتیجه بودند - JACK GUEZ / AFP

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، با اشاره به تصویب قطعنامه توبیخی اخیر علیه ایران در شورای حکام «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» گفت ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پرونده اتمی ایران، باید بار دیگر به «شورای امنیت» سازمان ملل برود و تمامی تحریم‌های قبلی فعال شود.

روزنامه تایمزاسرائیل روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به نقل از وزیر امور خارجه اسرائیل نوشت بازگرداندن پرونده اتمی ایران به «شورای امنیت سازمان ملل»، گام بعدی «دیپلماتیک» است.

به گفته وزیر امور خارجه اسرائيل، اقدامات قبلی شکست خوردند و تصمیم آژانس برای صدور قطعنامه توبیخی نشان داد تلاش‌های پیشین به جایی نرسیدند.

بر اساس بخشی از توافق‌نامه هسته‌ای «برجام»، این امکان وجود دارد که در صورت ارجاع مجدد پرونده اتمی ایران به «شورای امنیت سازمان ملل»، تمامی تحریم‌های قبلی این نهاد، بدون این که نیاز به رای‌گیری تازه باشد، علیه ایران فعال شود.

به این معنا که روسیه و چین نمی‌‌توانند از «حق وتو» خود در «شورای امنیت» استفاده کنند یا جلوی بازگشت تحریم‌های سابق را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته، رافائل گروسی، مدیر «کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه بار دیگر تکرار کرد آژانس هنوز پاسخ شفافی از ایران برای پرسش‌های مطرح شده خود دریافت کرده است.

به گفته گروسی، به دلیل مسائل حل‌نشده پرونده اتمی ایران، مذاکرات احیای «برجام» در وین به بن‌بست رسیده است.

به‌نوشته تایمز اسرائیل، با توجه به اینکه احتمال تجدید توافق هسته‌ای «برجام» روز‌به‌روز کمتر می‌شود، دولت اسرائيل امیدوار است پرونده اتمی ایران در نهایت، بار دیگر از «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به «شورای امنیت سازمان ملل» بازگردانده شود و فشارهای جهانی علیه حکومت ایران تشدید شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم روز دوشنبه تاکید کرد که حکومت ایران کمکان موضوع‌های غیرمرتبط با توافق اتمی را پیش می‌کشد.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، چگونگی مواجهه ایران با تصمیم‌های «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، بازگشت به توافق هسته‌ای «برجام» را دشوار کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته هشدار داد حکومت ایران باید هر چه زودتر تصمیم خودش را بگیرد که آیا واقعا می‌خواهد مذاکرات پیش برود یا خیر.

بیشتر از