طالبان دو نظامی پیشین را در قندوز و نیمروز بازداشت کردند

خیبر و مظفر برادرند و در دوران دولت پیشین یکی از آنان فرمانده پلیس بود و دیگری فرمانده نیروهای مسلح مردمی

خیبر و مظفر شیخ‌علی، پسران فرمانده پیشین پلیس در استان قندوز اند و هر دو پیشینه نظامی دارند - ایندیپندنت فارسی

منابع معتبر خبری روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد، (۱۵ ژوئن)، به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان ۱۰ روز پیش دو برادر را به نام‌های خیبر شیخ‌علی و مظفر شیخ‌علی که در دوران حکومت پیشین یکی از آنان افسر پلیس و دیگری فرمانده نیروهای مردمی بود، بازداشت کرده‌اند. به گفته آنان، طالبان خیبر شیخ‌علی را از شهرستان خان‌آباد قندوز، و برادر او، مظفر شیخ‌علی را از استان نیمروز در غرب افغانستان بازداشت کرده‌اند. هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت سلامتی این دو برادر در دست نیست.

خیبر و مظفر فرزندان حاجی عبدالقهار شیخ‌علی‌اند که در دوران حکومت پیشین نماینده مردم در شورای ولایتی (استانی) قندوز بود. به گفته منابع خبری، مظفر شیخ‌علی که در دولت پیشین فرمانده واحد پلیس ترافیک در قندوز بود، پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، به استان نیمروز رفت و شغل تاکسی‌رانی پیشه کرد. خیبر شیخ‌علی، فرمانده نیروهای مسلح مردمی در دولت پیشین، نیز پس از سقوط کشور به دست طالبان، به ایران رفته بود و چندی پیش به امید عفو عمومی طالبان دوباره به کشور برگشت. او ۱۰ روز پیش در خانه‌اش در شهرستان خان‌آباد قندوز به دست نیروهای «استخبارات» (اطلاعات) طالبان بازداشت شد. 

گفته می‌شود که خیبر شیخ‌علی هنوز در بند اداره استخبارات طالبان در قندوز است و حتی به زندان استان قندوز نیز منتقل نشده است. اما مظفر شیخ‌علی که در شهرستان نیمروز بازداشت شده بود، به کابل منتقل شده است و او نیز در دست نیروهای استخبارات طالبان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع خبری در مورد علت بازداشت این دو برادر که پیشینه نظامی دارند، گفت، «طالبان آنان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌اند.»

طالبان در بیش از یک ماه اخیر ده‌ها تن را، به ویژه در استان‌های پنجشیر، بغلان، و قندوز، به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌اند. به نقل از منابع متعدد خبری، شماری از این افراد هنوز ناپدیدند و شماری نیز کشته شده‌اند و جسدهای آنان به خانواده‌هاشان تحویل داده شده است. 

پس از آنکه با فرا رسیدن فصل گرما، حمله‌های نیروهای مقاومت علیه طالبان شدت گرفت، طالبان میزان بازداشت و شکنجه افراد غیرنظامی را نیز افزایش دادند. نیروهای نظامی و امنیتی این گروه، از مردم کوچه و خیابان گرفته تا کشاورز و چوپان و حتی افراد سالمند و ریش‌سفیدان محل را نیز در استان‌های پنجشیر و بغلان بازداشت کردند و شماری را نیز به قتل رساندند. با این حال، مقام‌های طالبان گزارش سازمان ملل در مورد کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای خود را رد می‌کنند و دور از واقعیت می‌خوانند.