اینترنت اکسپلورر بازنشسته شد

این نرم‌افزار ۲۷ ساله اکنون به سایر امکاناتی می‌پیوندد که در زباله‌دانی تاریخ فناوری قرار گرفته‌اند

اینترنت اکسپلورر که زمانی یک مرورگر غالب محسوب می‌شد، رفته‌رفته مورد تنفر بعضی از وب‌گردها قرار گرفت - Pixabay

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که از روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) به پشتیبانی خود از مرورگر اینترنت اکسپلورر پایان داده است. این نرم‌افزار ۲۷ ساله اکنون به تلفن‌های بلک‌بری، مودم‌های قدیمی، و سایر لوازم و امکاناتی می‌پیوندد که در زباله‌دانی تاریخ فناوری قرار گرفته‌اند.

اینترنت اکسپلورر که زمانی مرورگر غالب محسوب می‌شد، رفته‌رفته با بی‌علاقگی و حتی نفرت بعضی از وب‌گردها قرار گرفت و از سوی دیگر، هنوز برخی از کاربران اینترنتی می‌گویند که آن را بسیار دوست ‌دارند. برای بسیاری از کاربران باسابقه اینترنت، خداحافظی با اینترنت اکسپلورر به معنای تبدیل شدن یکی از خاطرات مهمشان به نوستالژی است. 

مرگ اینترنت اکسپلورر یا همان «آی‌ای» معروف (IE) تعجب‌آور نبود. یک سال پیش، مایکروسافت اعلام کرد که روز ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ به فعالیت این مرورگر پایان می‌دهد و کاربران را به سمت استفاده از مرورگر «اج»  (Edge) خود سوق داد. این مرورگر نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برای ویندوز ۱۰ و ایکس‌باکس وان، و سپس در سال ۲۰۱۷ برای اندروید و آی‌اواس، در سال ۲۰۱۹ برای مک‌اواس، در سال ۲۰۲۰ برای ویندوز ۷، و در سال ۲۰۲۰ هم برای لینوکس منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شان لیندرسی، مدیرکل «مایکروسافت اج انترپرایز» (Microsoft Edge Enterprise)، سال گذشته در یک یادداشت وبلاگی نوشت: «مایکروسافت اج نه تنها تجربه مرور سریع‌تر، ایمن‌تر، و مدرن‌تر از اینترنت اکسپلورر است، بلکه می‌تواند یک نگرانی کلیدی را برطرف کند: سازگاری با وب‌سایت‌ها و برنامه‌های قدیمی‌تر.» 

مایکروسافت نخستین نسخه اینترنت اکسپلورر را در سال ۱۹۹۵ منتشر کرد و راه‌اندازی این مرورگر نشانه‌ای از خداحافظی با سلطه اولین مرورگر بسیار محبوب به نام «نت‌اسکیپ نویگیتر» (Netscape Navigator) بود. در آن زمان «آی‌ای» موفق شد سیستم‌عامل ویندوز فراگیرش را چنان قوی عرضه کند که بسیاری از مردم به سادگی استفاده از «نت‌اسکیپ نویگیتر» را فراموش کنند. 

در سال ۱۹۹۷ مایکروسافت با این شکایت قضایی مواجه شد که با الزام سازندگان رایانه به استفاده از مرورگر اکسپلورر به عنوان شرط استفاده از ویندوز، حکم رضایت قبلی کاربران را نقض کرده است. این شرکت همچنین با این اتهام مواجه شد که اتصال اینترنت اکسپلورر به ویندوز، سبب برتری ناعادلانه آن در رقابت با فایرفاکس، اپرا، و کروم گوگل می‌شود. پس از آن، در سال ۲۰۲۲ این شرکت موافقت کرد که مشکل انحصار استفاده از ویندوز برای سرکوب رقبا را حل کند. با این حال، دیگر این کاربران بودند که شکایت داشتند که «اینترنت اکسپلورر» کند، و مستعد خرابی و آسیب‌پذیری در برابر هک است. 

استفاده از «اینترنت اکسپلورر» که در اوایل دهه ۲۰۰۰ بیش از ۹۰ درصد بود، با گذشت زمان با یافتن جایگزین‌های جذاب‌تری از سوی کاربران، کاهش یافت.

بر اساس گزارش‌ها، مروزه مرورگر کروم با سهم تقریبا ۶۵ درصدی از بازار مرورگرهای سراسر جهان بر این فضا تسلط دارد و پس از آن سافاری اپل با ۱۹ درصد استفاده کاربران، در رتبه بعدی قرار گرفته است. «اج»، وارث «آی‌ای»، نیز با حدود چهار درصد استفاده کاربران، در جایگاهی عقب‌تر از «فایرفاکس» است.

بیشتر از تکنولوژی