سرعت جدید انتقال داده ۱۰۰ هزار برابر ۵‌جی است

این سامانه امکان می‌دهد که بتوان داده‌ها را با سرعت ۱.۰۲ پتابیت در ثانیه تا فاصله ۵۱.۷ کیلومتری انتقال داد

این سرعت انتقال می‌تواند از پخش هم‌زمان ۱۰ میلیون ویدیوی دارای کیفیت «کی‌۸» (K8) پشتیبانی کند - EVARISTO SA / AFP

محققان ژاپن با استفاده از سخت‌افزار استاندارد به رکوردی جهانی در انتقال داده دست یافتند که سرعت آن ۱۰۰ هزار برابر سرعت اینترنت نسل ۵ است.

موسسه شبکه‌پژوهی موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NICT) ژاپن با استفاده از فیبر نوری سازگار با زیرساخت کابلی متعارف، نخستین انتقال داده برابر با ۱.۰۲ پتابیت (PB) در ثانیه را رونمایی کرد که اندکی بیش از ۱۲۵ هزار گیگابایت (GB) در ثانیه است.

موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات این سامانه انتقال را با فیبر نوری دارای غلاف استاندارد به قطر ۰.۱۲۵ میلی‌متری ساخته است و می‌گوید، «گام مهمی به سوی تحقق لینک‌های نوری دارای گذردهی بسیار بالا است... و برای به هماهنگ‌سازی در آینده نزدیک (near-term adoption) با فناوری‌های کابلی موجود سازگاری دارد.»

بنا به توضیح بیانیه‌‌ موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد جزییات این دستاورد، این سامانه امکان می‌دهد که داده‌ها را با سرعت ۱.۰۲ پتابیت در ثانیه تا فاصله ۵۱.۷ کیلومتری انتقال داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موسسه پیش از این در نوامبر ۲۰۲۰ توانسته بود با استفاده از  تجهیزات غیراستاندارد به رکورد جهانی یک پتابیت در ثانیه دست یابد، اما طبق شیوه پردازش سیگنال در آن فناوری، راه‌اندازی آن در مقیاس وسیع ناممکن می‌بود.

بنا به اعلام وبسایت خبری آسیایی «نکست‌شارک» (NextShark)، این سرعت انتقال می‌تواند از پخش هم‌زمان ۱۰ میلیون ویدیوی دارای کیفیت «کی‌۸» (K8) پشتیبانی کند.

محققان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گویند: «تقاضا برای افزایش ظرفیت انتقال داده باعث شد تا هم برای تحقیقات در مورد دریچه‌های جدید انتقال طیفی، و هم فیبرهای نوری پیشرفته مبتنی بر موازی‌سازی در دامنه مکانی، انگیزه ایجاد شود.»

«در سال‌های اخیر فیبرهای پیشرفته‌ای به میدان آمده‌اند که همان قطر غلاف فیبر نوری تک‌حالتی استاندارد را دارند، اما می‌توانند از چندین مسیر انتشار پشتیبانی کنند.»

«این فیبرها می‌توانند ظرفیت انتقال را چند برابر کنند، اما همچنان با فرایندهای موجود ساخت همساز باشند و در جایگاه گزینه احتمالی برای پذیرش تجاری این فناوری ارتباطات انتقالی قرار گرفته‌اند.»

مقاله‌ای درباره این رکورد انتقال داده در همایش بین‌المللی لیزر و الکترواپتیک (سی‌ال‌ای‌او) ۲۰۲۲ عرضه شده بود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی