فرمانده پلیس: سارقان بانک ملی یک روز بعد از سرقت به محل بازگشته بودند

سارقان حدود ۱۴ ساعت بدون نگرانی از دستگیری در شعبه دانشگاه بانک ملی تردد داشتند

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، جزئیات بیشتری از سرقت صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی را در حضور خبرنگاران تشریح کرد و گفت سارقان یک روز بعد از سرقت، برای برداشتن لوازمشان که داخل شعبه جا مانده بود به محل سرقت بازگشتند و آن‌جا را پاکسازی کردند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، سارقان ساعت ۱:۳۰ تا ۲ بامداد وارد بانک شدند. دو نفر آنان کارهای تدارکات را انجام دادند و دو نفر هم مسئولیت داشتند وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک را قطع و صندوق‌ها را باز کنند. آنان تقریبا ساعت ۴ عصر از بانک خارج شدند اما روز بعد، برای برداشتن لوازم به‌جا‌مانده به محل سرقت بازگشتند.

این سخنان فرمانده نیروی انتظامی حاکی از آن است که سارقان حدود ۱۴ ساعت بدون نگرانی از دستگیری در شعبه دانشگاه بانک ملی تردد داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر اساس اعلام حسین رحیمی، سارقان اصلی چهار نفر بودند متشکل از سه برادر و یک پسرخاله که آخرین جلسه را نیز شب‌ جمعه ساعت ۱۰ شب در منزل پدری برگزار کردند و با تیم‌های دیگر برای ادامه کار هماهنگ شدند. بلیت آن‌ها را نیز یکی از این افراد و همسرش از پیش خریداری و رزرو کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام فرمانده نیروی انتظامی، این افراد همراه همسر یکی از آن‌ها ساعت ۶ صبح دوشنبه ۱۶ خرداد از کشور خارج شدند ولی با هماهنگی پلیس اینترپل، شناسایی و به کشور بازگردانده شدند.

از سخنان رحیمی پیداست که سرقت از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی روز جمعه ۱۳ خرداد انجام شد، با این حال، بانک ملی روز دوشنبه ۱۶ خرداد آن را تایید کرد و در بیانیه‌ای خبر داد سارقان محتویات ۱۶۸ صندوق امانی بانک را سرقت کرده‌اند.

اندکی پس از اعلام این خبر، تردیدها درباره احتمال امنیتی بودن سرقت از بانک ملی افزایش یافت، به‌خصوص اینکه یک روز قبل از سرقت، دوربین‌های نظارتی شهرداری از دسترس خارج شد و پس از پایان عملیات سرقت نیز سامانه چک گذرنامه فرودگاه بین‌‌‌المللی «امام خمینی» به‌طور بی‌سابقه‌ای دچار اختلال شد.

با این حال، مدیران بانک ملی و مقام‌های پلیس امنیتی بودن سرقت از بانک ملی را رد کردند. فرمانده نیروی انتظامی روز سه‌شنبه گفت: «این سرقت بعد امنیتی نداشته اما سارقان حرفه‌ای و کاربلد بودند. مدت‌ها نیز در آن بانک رفت‌وآمد داشتند. سرقت ناکام قبلی از بانک تجارت نیز را داشتند که به گفته خودشان، زمان کم آوردند.»

او در ادامه افزود: «بانکی که مورد سرقت قرار گرفته یکی از شعبات مطرح بانک ملی است اما سارقان از روی در پارکینگ به داخل رفتند و بعد هم قفل را شکستند و وارد آن شدند. این نشان می‌دهد که باید ضریب امنیتی بانک‌ها افزایش پیدا کند.»

در روزهای گذشته، یکی از مدیران بانک ملی ایران در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شد و ادعا کرد بانک ملی برای مقابله با سرقت، به چندین لایه امنیتی مجهز است؛ او قفل کتابی را نیز یکی از این لایه‌های امنیتی خواند. سخنان او با واکنش طنز‌آمیز کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و حالا نیز اذعان فرمانده پلیس تهران آشکار می‌کند در شعبه دانشگاه بانک ملی ایران، حداقل‌های لایه‌های امنیتی هم اجرا نشده بود.