اعتصاب، اعتراض و سرکوب ادامه‌دار در خیابان‌های تهران

روز دوشنبه دست‌کم ۹ تجمع اعتراضی و اعتصاب بازاریان در سراسر ایران برگزار شد

اعتراض صنف‌ها و گروه‌های مختلف در ایران به صورت روزانه ادامه دارد. هر روز گروه یا گروه‌های تازه‌ای دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند. مشکلات معیشتی، عقب افتادن پرداخت حقوق کارمندان و کارگران، افزایش مالیات، افزایش نیافتن حقوق و دستمزد و همچنین مشکلات مربوط به حقوق صنفی کارگران، کارمندان و فرهنگیان باعث شده است که گروه‌های مختلف صنفی برای رساندن صدای اعتراض‌شان به سراغ «خیابان» بروند.

روز دوشنبه دست‌کم ۹ تجمع اعتراضی در سراسر ایران برگزار شد. اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که صبح دوشنبه ۲۳ خردادماه، شماری از مربیان پیش دبستانی استان خوزستان در مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش این استان واقع در اهواز تجمع کردند. مربیان در این تجمع با سر دادن شعارهایی خواستار استخدام و تعیین تکلیف خود شدند. این مربیان روبروی ساختمان آموزش و پرورش اهواز اقدام به برگزاری تحصن کرده و در خیابان نشستند. این مربیان سال‌های ۹۱ تا ۹۹ می‌گویند که با پرداخت هزینه بیمه و ایاب و ذهاب از جیب خود تاکنون بلاتکلیف‌اند و استان با وجود کمبود نیرو، از استخدام افراد سر باز زده است.

مربیان در این تجمع با شعارهای «خواسته ما یک کلام استخدام والسلام»، «مربی بیدار است، از تبعیض بیزار است» و «از مسئولین کشور، دیگر حمایتی نیست» اعتراض خود را نشان دادند.

کسبه بازار روز دوشنبه دومین روز از اعتصاب خود را گذراندند. بازاریان در شهرهای تهران، کازرون و اراک روز دوشنبه اعتصاب خود را ادامه دادند. در کازرون شماری از کسبه این شهر در اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی دست به اعتصاب زده و بازار این شهر را تعطیل کردند. فیلم‌های منتشر شده از شهر کازرون نشان از آن دارد که اعتصاب بازاریان این شهر به صورت حداکثری برگزار شده بود و تمام مغازه‌هایی که در تصاویر به چشم می‌خورد در همراهی با این اعتصاب سراسری تعطیل شده بود.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که یک پلیس برای اعتصاب کنندگان سخنرانی می‌کند و آن‌ها را به پایان دادن به اعتصاب دعوت می‌کند و می‌گوید باید با همدیگر و با اتحاد و همدلی مشکلات را رفع کنیم. بر اساس گزارش‌ها اعتصاب بازاریان کازرون تا آخر روز دوشنبه شکسته نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر اراک نیز دومین روز از اعتصاب سراسری را تجربه کرد و تصاویر منتشر شده از این شهر نشانه از آن دارد که تمامی مغازه‌های بازار این شهر در تعطیلی به سر می‌برند.

در شهر تهران هم روز دوشنبه علاوه بر بازار امین حضور که دومین روز از اعتصاب خود را تجربه می‌کرد، در لاله زار و منوچهری هم کسبه، اقدام به اعتصاب و برگزاری راهپیمایی کردند. در تهران برای دومین روز متوالی این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی ناتمام ماند. پلیس ضد شورش با حمله به سمت معترضان اقدام به ضرب و شتم و متفرق کردن بازاریان شد.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، روز دوشنبه، در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه دست به تجمع زدند. دانشجویان در اعتراض به وضعیت نامطلوب صنفی و رفاهی و عدم توجه مسئولین دانشگاه نسبت به این وضعیت در مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی نیز برای هفتمین روز پیاپی در روز دوشنبه ادامه داشت و بازنشستگان در شهرهای بندرعباس، اهواز و دورود بار دیگر به خیابان آمدند تا مطالبات خود را پیگیری کنند. معترضان برخی از مطالبات خود را افزایش مستمری‌های دریافتی در موازات خط فقر، اجرای قانون همسان سازی حقوق، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و همچنین محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی، عنوان کردند.

موج اعتراضات به روستاها نیز کشیده شده است. به گزارش هرانا جمعی از اهالی روستاهای جعفرکلا و واودره بخش دودانگه مازندران در اعتراض به تصاحب زمین‌هایشان به دست نهادهای حاکمیتی دست به تجمع اعتراضی زدند. بر اساس این گزارش، این افراد برای جلوگیری از اینکه اداره کل اوقاف استان زمین‌های کشاورزی آنها را تصرف کند، اعتراض کردند.

همه این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که با افزایش نرخ دلار موج اعتراض‌های گروه‌های مختلف افزایش یافته است. در کمتر از یک هفته دلار بیش از سه هزار تومان گران‌تر شد اما با وجود همه این مشکلات، صدا وسیما و رسانه‌های وابسته به حکومت ایران از دوشنبه شب روی خبر کاهش ۲۰۰ تومانی دلار مانور می‌دهند.