اعتصاب و اعتراض ضد حکومتی در تهران؛ پلیس به معترضان حمله کرد

کاسبان منطقه امین حضور تهران و همچنین بازاریان اراک دست به اعتصاب زده‌اند

همزمان با افزایش مجدد قیمت دلار در ایران و عبور تاریخی آن از ۳۳ هزار تومان، خیابان‌های تهران و شماری از شهرهای دیگر ایران صحنه تجمع اعتراضی مردم و کسبه و بازاریان و همچنین حضور نیروهای انتظامی بود که تلاش کردند مردم معترض را متفرق کنند.

در ادامه موج اعتراض‌ها در روز یکشنبه در تهران، ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در محله تهرانپارس، خیابان فرجام در اعتراض به قطعی های مکرر برق مقابل اداره برق منطقه تهرانپارس دست به تجمع زدند. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای «آب، برق، زندگی، حق مسلم ماست» و «مرگ بر این دولت مردم فریب» به سیاست‌های دولت رئیسی اعتراض کردند.

در محله سه‌راه امین‌ حضور تهران نیز کسبه این منطقه در اعتراض به افزایش بی‌ضابطه مالیات بخش خصوصی، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. کاسبان این منطقه با شروع اعتصاب به سراغ دیگر همکارانشان رفتند و با شعار «ببندید، ببندید» خواهان پیوستن دیگر کسبه به این اعتصاب شدند. معترضین پس از بستن مغازه‌ها به خیابان آمدند و با شعار علیه دولت به وضعیت اقتصادی پیش رو اعتراض کردند. گفته می‌شود که ماموران امنیتی برای متفرق کردن کسبه معترض در سه‌راه امین‌ حضور، به آنان حمله کرده و شیشه‌ مغازه‌ها را شکستند.

تجمع کنندگان در اعتراض به نوسان زیاد دلار، مالیات‎های زیاد، حضور هرروز تعزیرات و ضبط کالاهای کاسبان به سمت میدان بهارستان و مجلس حرکت کردند. در این مسیر نیروهای پلیس و لباس شخصی با ورود به منطقه از ادامه حرکت معترضین جلوگیری کردند. نیروهای امنیتی با موتور به جمعیت معترض حمله‌ور شده و با ضرب و شتم آن‌ها مانع از ادامه یافتن راهپیمایی شدند. در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که معترضین پس از حمله نیروهای امنیتی آنها را هو کردند و ‌شعار «بی‌شرف بی‌شرف» و همچنین «مرگ بر این دولت مردم فریب» سردادند. در برخی ویدیوها رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی با مردم دیده می‌شود‌.

کسبه این منطقه در ویدئوهایشان از بازاری‌های منطقه جمهوری نیز برای پیوستن به این اعتصاب دعوت کرده‌اند. در یکی از ویدئوها از تجمع کسبه بازار، معترضان شعار می‌دهند: «مشکل ما حل نشه، تهران قیامت میشه.»

از سویی در چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا لیتری ۱۸ هزار تومان میان مردم انتشار یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهر اراک هم خبرهایی از اعتصاب گسترده بازاریان در اعتراض به سیاست‌های مالیاتی منتشر شد. کسبه و اصناف بازار اراک با توقف فعالیت‌ها و بستن واحدهای صنفی خود، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در اعتراض به سیاست‌های مالیاتی و افزایش چندین برابری و بدون اطلاع قبلی در زمینه مالیات صورت گرفته است. نمایندگان اتحادیه‌ها و اصناف در سراسر کشور، نسبت به افزایش بی‌رویه مالیات اعتراض دارند و خواهان بازنگری در نحوه اجرای قوانین مالیاتی هستند.

علاوه بر این روز یکشنبه اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی برای ششمین روز متوالی در شهرهای مختلف ادامه پیدا کرد. بازنشستگان در شهرهایی همچون تهران، اصفهان، اهواز، اراک، بندرعباس، ساری، کرمانشاه و امیدیه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی را علیه ابراهیم رئيسی و علی خامنه‌ای سر دادند. در چند روز گذشته فراخوان برگزاری بزرگترین تجمع سراسری بازنشستگاه در روز یکشنبه ۲۲ خرداد در شبکه‌های اطلاعرسانی اجتماعی میان مردم توزیع شده بود. در این اعلان نام شهرهای مشهد، سمنان، تهران، قم، اراک، بوشهر، کرمانشاه، زنجان و سایر شهرهای ایران دیده می‌شود.

در فراخوان دیگری که برای پنجم مرداد در نظر گرفته شده، از مردم دعوت می‌شود که در راهپیمایی مسالمت‌آمیز و سراسری برای گرامیداشت زادروز وفات محمدرضا شاه پهلوی، در خیابان‌ها حضور یابند. در این فراخوان حق دفاع مشروع برای معترضان به رسمیت شناخته شده است.

اعتصاب‌ها و اعتراض‌های مردمی، سهراب بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی، از بازداشت ۳۱ نفر به اتهام انجام «معاملات فردایی ارز» خبر داد و گفت که چنین معاملاتی «غیرقانونی و قمارگونه» است و باعث ایجاد تقاضای کاذب و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

قبلا پیش‌بینی شده بود که صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قیمت دلار و سکه را در ایران افزایش خواهد داد.

قیمت دلار از ابتدا سال جاری خورشیدی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و گرانی و تورم در شرایطی که درآمدها و دستمزدها ثابت است، مردم را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.

قرار است مجلس شورای اسلامی در صحن علنی لایحه‌ای را بررسی کند که در صورت تصویب، استفاده از سلاح در راه‌پیمایی‌هایی که از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی «غیرقانونی» تلقی می‌شود برای «همه نیروهای مسلح» تسهیل می‌شود.