زن هندی با خودش ازدواج می‌کند؛ «من ملکه خودم هستم»

«ازدواج با خود به معنی تعهد به مراقبت از خود است»

کشاما بیندو اهل ایالت گجرات واقع در شمال غربی هندوستان است - asiasentinel

یک زن ۲۴ ساله هندی که گفته بود قصد دارد با خودش ازدواج کند، به دلیل این تصمیم با واکنش شدید در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

کشاما بیندو اهل ایالت گجرات واقع در شمال غربی هندوستان است و قرار است در اقدامی که احتمالا اولین مورد ثبت‌شده ازدواج تک‌نفره در هندوستان است، روز ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) در یک مراسم ازدواج سنتی هندو، با خود پیوند ازدواج ببندد.

مراسم این ازدواج تک‌نفره شامل تمام مراحل مراسم ازدواج سنتی هندو، یعنی «فراها» (pheras - حلقه زدن) دور آتش مقدس، خطبه عقد، و حتی ماه عسل خواهد بود.

بیندو که وبلاگ‌نویس است و در یک شرکت خصوصی نیز کار می‌کند، در مصاحبه با خبرگزاری «پرس تراست» (پی‌تی‌آی) هند گفت: «در مقطعی از زندگی‌ متوجه شدم که نیازی به شاهزاده‌ رویاها ندارم، زیرا من خود ملکه خودم.»

«روز عروسی را دوست دارم، اما فردای آن را نه. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام روز ۱۱ ژوئن با خودم ازدواج کنم. لباس عروس می‌پوشم، در مراسم آیینی شرکت می‌کنم، دوستانم در ازدواج من شرکت می‌کنند و بعد به جای اینکه به خانه داماد بروم، به خانه خودم برمی‌گردم.»

بیندو که تایید خانواده‌اش را گرفته است و آن‌ها در مراسم نیز شرکت خواهند کرد، گفت که از قبل با یک روحانی برای اجرای مراسم ازدواج هماهنگ کرده است.

او افزود: «می‌دانم که برخلاف غرب، ازدواج با خود در هند رایج نیست. از این رو، تصمیم گرفتم آغازگر این روند و الهام‌بخش دیگران باشم. مردم ممکن است این فکر من را دوست نداشته باشند. اما مطمئنم که دارم کار درستی می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «ازدواج با خود تعهد به مراقبت از خود است. برای انتخاب معیشت و سبکی از زندگی که به رشد و شکوفایی خود کمک می‌کند تا به سرزنده‌ترین، زیباترین و عمیقا شادترین فردی که می‌توان بود، تبدیل شویم.»

بیندو با توصیف این عمل به عنوان «عمیق‌ترین نوع خودپذیری» گفت که ازدواج تک‌نفره «روش من برای نمایش این است که تمام بخش‌های مختلف وجودم را می‌پذیرم، به‌ویژه بخش‌هایی از خودم را که سعی کرده‌ام انکار یا تکذیب کنم، مانند نقاط ضعفم- چه جسمی، چه ذهنی و چه عاطفی.»

با انتشار این خبر، حامیان و منتقدا این تصمیم بیندو به یک اندازه در فضای مجازی ولوله‌ برپا کردند.

کاربری پرسید :«اگر کسی چنین خودبسنده است و می‌خواهد این کلیشه را بشکند... فایده‌اش چیست که با خودش ازدواج کند؟ کلیشه ازدواج را هم بشکن...اما به گمانم آن‌وقت نمی‌توانی سرخط خبرها شوی... همه‌اش هم به اسم تجددگرایی و تبلیغ و ترویج.»

کاربر دیگری نوشت: «می‌توانی با خودت بدون ازدواج با خودت زندگی کنی.»

مسئله برخی این بود که ازدواج بیندو با خودش وجاهت قانونی دارد یا نه. کریشناکانت واکاریا، وکیل ارشد دادگاه عالی، در مصاحبه با پی‌تی‌آی گفت: «طبق قانون هندوستان کسی نمی‌تواند با خودش ازدواج کند. در ازدواج وجود دو نفر الزامی است. ازدواج تک‌نفره قانونی نیست.»

چاندراکانت گوپتا، وکیل دادگستری، گفت: «در قانون ازدواج هندوها عبارت «هر یک از زوجین» آمده که آشکارا به معنی این است که برای کامل بودن ازدواج به دو نفر نیاز داریم. ازدواج تک‌نفره هرگز وجاهت قانونی ندارد.»

اما بیندو پیام‌های حمایتگرانه‌ای هم دریافت کرد. یکی از کاربران در توییتر نوشت: «بامزه اینجا است که مردم کشوری دارند او را قضاوت می‌کنند که در آن دختران جوان به دلیل انواع و اقسام خرافات، به زور با درختان و حیوانات ازدواج می‌کنند.»

هرچند مفهوم ازدواج تک‌نفره سالیان سال وجود داشته است، در هند که برداشت‌های سنتی از ازدواج همچنان در آن محکم و پابرجا است، مفهوم جدیدی است.

ازدواج با خود اولین بار در سال ۱۹۹۳ مطرح شد که لیندا بیکر، متخصص بهداشت دندان (dental hygienist)، در مراسمی با حضور ۷۵ نفر، با خود ازدواج کرد.

در شهر کیوتوی ژاپن، یک آژانس مسافرتی برای زنان مجرد مراسم ازدواج برگزار می‌کند و یک شرکت برنامه‌ریزی مراسم ازدواج هم در کانادا خدمات ازدواج با خود به مشتریان ارايه می‌دهد.

در ایالات متحده، هر کس می‌تواند بسته ازدواج با خود را از بازار تهیه کند که شامل یک حلقه، خطبه عقد، و کارت‌های تایید خطبه است.

الکساندرا گیل، موسس شرکت «ازدواج با خود ونکوور» (Marry Yourself Vancouver) در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز گفت نخستین بار در تاریخ، [اکنون] زنان می‌توانند زندگی شغلی و شخصی خود را خودشان بسازند.

«مادران و مادربزرگ‌های ما این گزینه را پیش رو نداشتند... مفهوم ازدواج تک‌نفره می‌تواند عملا به معنای ازدواج با خود هم باشد، اما به نوعی کلیشه دختر ترشیده غمگین و تنها را نیز می‌شکند. زنان دیگر خسته شده‌اند از این که به آن‌ها بگویند اگر تا تاریخ انقضای مشخصی ازدواج نکنی، شکست خورده‌ای.»

سال گذشته کریس گالرا، مدل برزیلی، ۹۰ روز پس از ازدواج با خود اعلام کرد که خود را طلاق می‌دهد، زیرا عاشق شخص دیگری شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان