مقابله اسراییل با «قاچاق سلاح از ایران» فرودگاه دمشق را تعطیل کرد

اسراییل می‌گوید اقدامات برای مقابله با قاچاق سلاح را شدیدتر خواهد کرد

عملیات تعمیر باند فرودگاه بین‌المللی دمشق پس از حمله اخیر اسراییل-SANA

به دنبال افزایش حمله‌‌های غیرمتداول منتسب به اسراییل به فرودگاه بین‌المللی دمشق، این فرودگاه مهم سوریه احتمالا برای مدتی به‌طور کامل تعطیل می‌ماند. حمله‌ روز جمعه اسراییل به فرودگاه پایتخت سوریه به دو باند این فرودگاه و زیرساخت‌ها آسیب جدی وارد کرد.

اسراییل در سال‌های اخیر بارها جمهوری اسلامی ایران را به «قاچاق سلاح» و سیستم‌های موشکی پیشرفته از تهران به حزب‌الله لبنان متهم کرده است. اخیرا نیز سخنگوی عرب‌زبان وزارت دفاع اسراییل، داماد قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس را متهم کرد که چهره پشت پرده این اقدامات و عملیاتی است که با پوشش پروازهای مسافربری به دمشق انجام می‌شود. تهران به این اتهام‌ها پاسخ نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسراییل، به نظر می‌رسد که محموله‌های بزرگ سلاح از مبدا ایران و از طریق فرودگاه بین‌المللی دمشق یا پایگاه هوایی Tiyas یا T-4 در حومه شهر پالمیرا سوریه قاچاق می‌شود. براساس این گزارش محموله‌های سلاح پیش از اینکه با کامیون به لبنان ارسال شوند، در انبارهایی در این منطقه نگهداری می‌شوند.

اسراییل در گذشته باند پایگاه T-4 را هدف قرار داده بود. در ماه‌های آوریل و مه هم اسراییل با هدف جلوگیری از فرود هواپیماهای غول‌پیکر بخشی از فرودگاه دمشق را به گونه‌ای هدف قرار داد که ناچار به کوتاه‌تر کردن طول باند آن شدند.

هدف قرار دادن منافع ایران در سوریه همواره در ماه‌های اخیر ادامه داشته است. با این وجود یک منبع مطلع به کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل گفت که اسراییل دریافته است که تا پیش از حمله روز جمعه، این اقدامات به‌طور کامل مانع انتقال قطعات سلاح از ایران به لبنان نشده بود.

براساس این گزارش، اسراییل ۷۰ درصد قاچاق سلاح را کاهش داده است و قصد دارد اقدامات خود علیه قاچاق سلاح-شامل فرودگاه دمشق- را افزایش دهد.

حمله روز جمعه اسراییل به فرودگاه دمشق مانع از فرود به موقع پروازها از تهران و دیگر کشورها شد و اغلب پروازها به فرودگاه حلب منتقل می‌شوند.

سوریه نخست اعلام کرد که این فرودگاه را برای دو روز تعطیل می‌کند، اما اکنون گفته می‌شود به دلیل حجم خسارت وارد شده به باندها و ساختمان ترمینال، مدت بیشتری تعطیل خواهد ماند.

بیشتر از جهان