حمله و اتهام؛ پاسخ مدافعان رئیسی به اقتصاددانان منتقد

جانشین پلیس امنیت اقتصادی خبر از بازداشت ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی داد

پلیس امنیت اقتصادی: ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند.- ATTA KENARE / AFP

خبرگزاری ایرانا با انتقاد از نامه ۶۱ اقتصاددان درمورد مشکلات اقتصادی دولت مدعی شد که «برخی از اساتیدی که اسامی آنها به عنوان امضاکننده نامه آورده شده از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و هنوز معلوم نشده است که چه ابعاد پنهانی پشت چنین متنی بوده است.»

خبرگزاری ایرنا به نام ویدا ورهرامی اشاره کرد و از قول او نوشت: «بنده به هیچ عنوان از چنین نامه‌ای خبر نداشتم و هرگز این نامه را امضا نکرده‌ام.»

روزنامه کیهان نیز به امضاکنندگان این نامه حمله و آن‌ها را به سیاه‌نمایی علیه دولت رئیسی متهم کرد و نوشت: «این گروه از اقتصادخوانده‌ها که گعده نهادگرایان خوانده می‌شوند ولی حتی امضای افراد سرشناس گروه خود را پای بیانیه ندارند، خیلی سریع و در همان ابتدای بیانیه، انگیزه خود را از نوشتن این بیانیه افشا کرده‌اند. آنها پس از سیاه‌نمایی وضعیت کشور -که خود از مسببان آن به شمار می‌روند- باز هم بر همان ادعاهای نخ‌نما تاکید کرده‌اند که برای حل مشکلات کشور باید برجام و FATF را بپذیریم.»

مهدی پازوکی از امضا کنندگان نامه ۶۱ اقتصاددان ایرانی در مورد مشکلات اقتصادی دولت رئیسی گفت: «امضاکنندگان نامه اخیر معتقدند دولتی که مدعی برنامه ۷ هزار صفحه‌ای برای اقتصاد کشور است، چرا تا کنون ۷ خط از این برنامه را منتشر نکرده است.»

۶۱ اقتصاددان ایرانی روز جمعه در نامه‌ای، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را تحلیل و از سیاست جراحی اقتصادی او انتقاد کردند. این جمع از اقتصاددانان ریشه مشکلات اقتصادی را عوامل غیر اقتصادی و اصلاحات اقتصادی را در گرو افق‌گشایی در حکمرانی دانستند.

مهدی پازوکی در مورد انتصاب‌های اقتصادی در دولت رئیسی در گفتگو با دیده‌بان ایران گفت: «نوع فعالیت و همچنین انتصاب افراد پس از آغاز به کار دولت جدید نشان می‌دهد که نوعی رفتار قبیله‌ای در دولت وجود دارد و افراد صرفا بر اساس تخصص به کار گرفته نمی‌شوند.»

این اقتصاددان با اشاره به یکی از دلایل نوشتن این نامه به گفت: «افرادی در دولت سمت گرفته‌اند که تنها سابقه آنها، حضور در ستاد انتخابات رئیسی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی و یادآوری وعده‌های انتخاباتی او نوشت: «به رئیس‌جمهور رئیسی یادآور می‌شویم شما در یکی از برنامه‌های تبلیغات تلویزیونی انتخاباتی گفته بودید: بعضی‌ها فکر می‌کنند هزینه بازنشستگان عزیز لشکری و کشوری کم شده است. این‌ها نوه دارند، نتیجه دارند. باید برای بچه‌هایش هدیه بخرد. این افراد انتظاراتشان به تبع خرج زندگی شان بالا رفته است حتی شاید تا دو یا سه برابر شده باشد. در اطرافیان خود ما هم بازنشستگانی در این شرایط هستند و می‌گویند مشکلات ما از زمانی که شاغل بودیم بیشتر شده است. دولت (دولت روحانی) به ما اعلام کند چرا دست در جیب صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان می‌کند؟»

بازداشت افراد، راه حل دولت برای مشکلات اقتصادی

صبح یکشنبه نیز جانشین پلیس امنیت اقتصادی خبر از بازداشت ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی داد.

سهراب بهرامی، پلیس امنیت اقتصادی در مورد این اقدام پلیس امنیت گفت: «۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز با همکاری بانک مرکزی و مراجع قضایی شناسایی شدند. طبق بررسی‌ها، این افراد با ایجاد بازار معاملات فردایی اقدام به ایجاد تقاضای کاذب در بازار طلا و ارز می‌کردند تا قیمت‌ها را افزایش دهند. پلیس با فعالان بازار فردایی، به جرم اخلال در نظام اقتصادی قاطعانه برخورد خواهد کرد.»

دولت با همکاری مجلس در اولین قدم‌هایش برای کنترل بازار اقدام به ممنوعیت معاملات فردایی کرد. براساس ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تازگی توسط قالیباف به دولت ابلاغ شده است، معاملات فردایی دلار غیرقانونی و در حکم قاچاق خواهد بود.

در ماده ۱۲ این قانون که فروردین ماه امسال به دولت ابلاغ شد آمده است که معامله ارز در صرافی یا غیرآن‌ که تحویل ارز و مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده ولی به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزو مصادیق قاچاق ارز خواهد بود.

نهایتا در دوازدهم خرداد، احمد لواسانی رئیس کل کانون صرافان ایران اعلام کرد: «معاملات فردایی ارز به شدت ممنوع شده است و با معامله‌گران آن برخورد جدی انجام خواهد شد.»