تایلند یک میلیون شاخه گیاه شاهدانه را رایگان بین مردم توزیع می‌کند

«مصرفش نکنید که خندان در خانه بمانید و هیچ کاری نکنید. این کارها جزو سیاست‌های ما نیست»

تایلند نخستین کشور آسیایی است که در سال ۲۰۱۸ مصرف درمانی شاهدانه را قانونی کرد - Reuters

دولت تایلند تنها یک روز پس از آزاد کردن قانونی کشت ماری‌جوانا در تلاش برای تقویت صنعت پزشکی این گیاه، یک‌میلیون شاخه گیاه شاهدانه را رایگان بین خانوارهای سراسر این کشور توزیع می‌کند، اما از مردم می‌خواهد از مصرف تفریحی این ماده خودداری کنند.

دولت این کشور، روز پنجشنبه ۱۹ خرداد، هشدار داد مصرف تفریحی این ماده همچنان غیرقانونی است و روز جمعه به شهروندان خود اعلام کرد در صورت قانون‌شکنی، همچنان مجازات سختی در انتظارشان است.

به گزارش رویترز، آنوتین چارنویراکول، وزیر بهداشت و درمان تایلند، در استان بوریرام واقع در شمال شرق این کشور که هزار شاخه اول این گیاه در آنجا توزیع شد، گفت: ««مصرفش نکنید که خندان در خانه بمانید و هیچ کاری نکنید. این کارها جزو سیاست‌های ما نیست.»

البته به گزارش رسانه‌های این کشور، آنوتین گفت کسانی که این دارو را برای نشئگی مصرف می‌کنند همچنان با مجازات روبه‌رو می‌شوند و هشدار داد کسی ماری‌جوانا دود نکند.

سی‌ان‌ان هم‌چنین از قول وزیر بهداشت و درمان تایلند اعلام کرد که انتظار دارد تولید قانونی شاهدانه باعث شکوفایی اقتصادی شود، اما افزود: «بر اساس قانون، مقرراتی برای مهار مصرف، کشیدن یا استفاده از محصولات شاهدانه برای مصارفی که مفید نیستند داریم.»

کسانی که از این قانون سر‌پیچی کنند طبق قانون بهداشت عمومی، با مجازاتی مانند تا سه ماه حبس و ۸۰۰ دلار (۶۵۰ پوند) جریمه نقدی برای دود کردن شاهدانه در مکان‌های عمومی مواجه می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت تایلند گفت: «بر استفاده از عصاره و مواد خام شاهدانه برای مقاصد پزشکی و حفظ سلامت (همواره) تاکید کرده‌ایم. هرگز حتی یک ‌لحظه هم در ذهن خود از مصرف تفریحی شاهدانه در میان مردم یا مصرف آن به صورتی که باعث آزار دیگران شود، حمایت نکرده‌ایم.»

تایلند نخستین کشور در آسیا بود که در سال ۲۰۱۸ مصرف درمانی شاهدانه را قانونی کرد.

او افزود: «اگر (گردشگران) برای درمان پزشکی یا تهیه فراورده‌های بهداشتی بیایند مشکلی نیست، اما اگر فقط شنیده‌اید که شاهدانه یا ماری‌جوانا در تایلند قانونی شده است و می‌خواهید به این کشور بیایید...(یا) بیایید به تایلند تا آزادانه حشیش بکشید اشتباه می‌کنید... به اینجا نیایید. اگر فقط برای چنین قصدی به این کشور می‌آیید کسی از شما استقبال نخواهد کرد.»

با توجه به آنکه یک‌سوم نیروی کار تایلند در بخش کشاورزی مشغول به کار‌ند، این کشور مدتی تلاش کرد تا کشت ماری‌جوانا را با ‌عنوان محصولی فروشی ترویج کند.

رسانه‌های داخلی تایلند می‌گویند توزیع گیاه شاهدانه به اهالی این کشور امکان می‌دهد ماری‌جوانای نوع پزشکی را برای مصرف شخصی یا همچون بخشی از کسب‌وکار تجاری کوچکی کشت کنند، اما کسب‌وکار در مقیاس بزرگ همچنان نیاز به مجوز دولت دارد.

طبق گزارش‌ها برای کشت خانگی شاهدانه در تایلند باید در برنامه‌ای دولتی و قابل‌نصب در تلفن همراه هوشمند، به نام پلوک‌گانجا ثبت‌نام کرد.

آنوتین می‌گوید بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این برنامه ثبت‌نام کرده‌اند و افرادی که می‌خواستند در مورد شاهدانه بیشتر بدانند، میلیون‌ها بار این برنامه را بارگذاری کرده‌اند.

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان