فروش ماری‌جوآنای تفریحی در نیویورک قانونی می‌شود

با تصویب این قانون، ماری‌جوآنای تفریحی به افراد بالای ۲۱ سال فروخته می‌شود

دولت وام‌ها، کمک‌های مالی، و برنامه‌هایی را برای تشویق به مشارکت در صنعت ماری‌جوآنا از سوی افراد متعلق به جوامع اقلیت، و نیز کشاورزان کوچک، زنان، و افراد دچار به نارسایی‌های بدنی فراهم می‌کند- Mladen ANTONOV / AFP

نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای ایالتی نیویورک به توافق رسیدند که فروش ماری‌جوآنای تفریحی را در آن ایالت قانونی کنند.

هفته آینده لایحه‌ای در این خصوص در مجالس نمایندگان و سنای ایالتی مطرح خواهد شد.

حداقل ۱۴ ایالت دیگر قبلا قوانینی را تصویب کرده‌اند که به ساکنان اجازه می‌‌دهد ماری‌جوآنا را برای مصارف تفریحی و نه فقط پزشکی، خریداری کنند.

تلاش‌های قبلی در نیویورک ناکام مانده بود، اما دموکرات‌ها اکنون که اکثریت را در مجلس قانونگذاری ایالتی در آلبانی دارند، این لایحه را به عنوان یکی از اولویت‌های قانونی برای سال جاری مطرح کرده‌اند.

دفتر اندرو کومو، فرماندار، برآورد می‌کند که درآمد دولت ایالتی نیویورک (از این منبع) سالانه ۳۵۰ میلیون دلار باشد.

با تصویب این قانون، ماری‌جوآنای تفریحی به افراد بالای ۲۱ سال فروخته می‌شود و روند صدور مجوز برای تحویل محصولات ماری‌جوآنا به مشتریان، تعیین می‌شود.

بر آن مبنا، نیویورکی‌ها می‌توانند تا سه گیاه بالغ و سه گیاه نابالغ برای مصرف شخصی پرورش دهند و دولت‌های محلی می‌توانند از کنترل خرده‌فروشی دست بردارند.

هرچند این قانون بلافاصله لازم‌الاجرا می‌شود، اما خرید و فروش هنوز صورت نمی‌گیرد، چون باید قوانینی مقرر شوند و ایجاد یک هیات مربوط به امور «ماری جوانا» (محصولات ماری جوآنا) پیشنهاد شده است.

روز جمعه، کریستال پیپلز-استوک، رهبر اکثریت مجمع، گفت که ممکن است از ۱۸ ماه تا دو سال طول بکشد تا فروش آغاز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز کروگر، سناتور دمکرات این ایالت، که حامی این لایحه در مجلس سنا و رئیس کمیته مالی آن است، با چشم‌انداز اصلاح بی‌عدالتی‌های ناشی از قوانین قبلی در مورد ماری‌جوآنا این لایحه را مطرح کرده است.

او گفت: «هدف من از طرح این قانون خاتمه بخشیدن به اجرای ناهمسان ممنوعیت ماری‌جوآنا بوده است كه چنین خسارتی به جوامع رنگین‌پوست در سراسر ایالت ما وارد كرده است، و باید خسارت‌های اقتصادی از طریق قانونی جبران شود و اقتصاد این جوامع بهبود و ترمیم یابد.»

مالیات ۹ درصدی بر فروش ماری جوانا از سوی دولت تعیین می‌شود، به علاوه چهار درصد مالیات دیگر که بین بین شهرستان و دولت محلی تقسیم می‌شود.

همچنین، مالیات اضافی بر اساس سطح THC، ماده فعال موجود در ماری‌جوآنا، وضع می‌شود که از نیم سنت بر هر میلی‌گرم در گل، تا سه سنت بر هر میلی‌گرم در مواد خوراکی، متغیر است.

نییویورک همچنین مجازات‌های داشتن کمتر از سه اونس ماری جوانا را حذف می‌کند. سوابق کسانی که محکومیت‌هایی در این خصوص داشته‌اند، دیگر جرم محسوب نمی‌شود و به شکل خودکار از بین خواهد رفت. این یک قدم فراتر از قانون سال ۲۰۱۹ است که بسیاری از محکومیت‌های گذشته به دلیل داشتن ماری‌جوآنا را منتفی، و مجازات داشتن مقادیر اندک را کاهش داد.

علاوه بر این، دولت وام‌ها، کمک‌های مالی، و برنامه‌هایی را برای تشویق به مشارکت در صنعت ماری‌جوآنا از سوی افراد متعلق به جوامع اقلیت، و نیز کشاورزان کوچک، زنان، و افراد دچار به نارسایی‌های بدنی فراهم می‌کند.

تلاش‌های قانونی‌سازی قبلی به دلیل نگرانی از طرف دموکرات‌های حومه شهر، مخالفت نیروهای مجری قانون، و گروه‌های مدارس، و نیز طرح این پرسش که چگونه می‌توان مشکل رانندگی پس از مصرف این مواد را برطرف کرد، بی‌نتیجه ماند.

با این حال، بسیاری از این نگرانی‌ها با تأمین بودجه از طریق مالیات‌های جدید و استفاده از تجربه سایر ایالت‌هایی که قبلا همین مسیر قانونی را رفته‌اند، برطرف می‌شوند.

فرماندار کوومو به افزایش پذیرش قانونی در شمال شرقی، از جمله در ماساچوست، مِین، و به‌تازگی نیوجرسی، اشاره کرده است.

این لایحه به شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها اجازه می‌دهد تا با مجوزهای مصرف ماری‌جوآنا در محل، اجازه استفاده از آن را به بزرگسالان بدهد. نمی‌توان از این قانون شانه خالی کرد.

این گزارش با همکاری آسوشیتد پرس تهیه شده است

© The Independent

بیشتر از جهان