بازداشت جین فوندا در تظاهرات تغییرات اقلیمی در آمریکا

«به واشنگتن نقل مکان کردم تا به مرکز مبارزه برای تغییر اقلیم نزدیکتر باشم»

KEVIN WINTER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

جین فوندا هنگام حضور در تظاهرات تغییرات اقلیمی بازداشت شد.

بعد از اعلام در توییتر که او در این تظاهرات شرکت خواهد جست، این بازیگر ۸۱ ساله در روز جمعه، روی پله‌های کنگره در واشنگتن دی سی، پایتخت امریکا، بازداشت شد.

در این ویدیو که توسط شبکه WUSA9 ثبت شده است، خانم فوندا دیده می‌شود که به پایین پله‌ها هدایت می‌شود و توسط ماموران پلیس دستگیر می‌شود.

بازداشت این بازیگر پس از آن رخ داد که او به واشنگتن پست گفت، اخیرا به شهر واشنگتن نقل مکان کرده است تا بتواند در مبارزات علیه تغییر اقلیم فعال‌تر باشد.

خانم فوندا به این روزنامه گفت:‌ «من می‌خواهم از ظاهر و اندام خود، که به خاطر سریال «گریس و فرانکی» (Grace and Frankie) در نتفلیکس، به نوعی اکنون مشهور و محبوب است استفاده کنم، به «دی سی» بروم و در تظاهرات هر جمعه مبارزه با تغییر اقلیم مشارکت جویم. این کارزار «رزمایش آتشین جمعه‌» (Fire Drill Friday) نام خواهد داشت و ما می‌خواهیم نافرمانی مدنی خود را طی آن به نمایش بگذاریم و هر جمعه دستگیر شویم».

در وبسایت «رزمایش آتشین جمعه»‌، خانم فوندا درباره تصمیم خود مبنی بر نقل مکان به پایتخت امریکا می‌نویسد: «من به واشنگتن نقل مکان کردم تا به مرکز مبارزه برای تغییر اقلیم نزدیک‌تر باشم. تا ماه ژانویه هر جمعه من هدایت اعتراضات هفتگی را در جلو کنگره بر عهده خواهم داشت تا از رهبران سیاسی خود درخواست کنیم درباره وضعیت اضطراری اقلیمی که در آن قرار داریم، اقدام کنند. ما نمی‌توانیم بیش از این منتظر بمانیم.»

به گفته این بازیگر، او تحث تاثیر و با الهام از گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست و تغییرات اقلیمی، و جوانان حاضر در اعتصابات اقلیمی است، و نیز «دوشنبه‌های اخلاقی کشیش باربر و اعتراضات تقریبا روزانه رندال رابینسون علیه تفکیک و تبعیض نژادی.»

بنا به گفته‌ اوا ملکی، دبیر ارتباطات پلیس پایتخت، در گفت‌وگو با نشریه یو‌اس‌ای تودی (USA Today)، خانم فوندا در میان ۱۶ نفری است که روز جمعه با اتهام «تجمع غیرقانونی در جلو ضلع شرقی کنگره امریکا» بازداشت شدند. تمام افراد بازداشت‌شده، به ازدحام، انسداد یا آزار متهم شده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.


https://www.independent.co.uk

© The Independent