انتقاد فرزندان نرگس محمدی از ممنوعیت خروج مادرشان از ایران

نرگس محمدی اواسط مهر ماه آزاد شد اما هنوز از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور برای دیدار فرزندانش محروم است

فرزندان نرگس محمدی فعال حقوق بشر ایرانی که به تازگی از زندان آزاد شده است، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از فراهم نشدن امکان خروج مادرشان از کشور انتقاد کردند.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر پس از سپری کردن دوره محکومیت زندان خود اواسط مهر ماه آزاد شد، اما هنوز از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم است.

تقی رحمانی همسر او ویدئویی را از دو فرزندشان، کیانا و علی، در توییتر منتشر کرده است که می‌پرسند چرا با وجود آزاد شدن مادرشان، او نمی‌تواند برای دیدار با آنها به فرانسه برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیانا در این ویدئو می‌گوید «من نمی‌توانم بفهمم که چرا مامانم بیرون است ولی نمی‌تواند بیاید فرانسه پیش ما.» همسر و فرزندان نرگس محمدی چند سال است در فرانسه به سر می‌برند.

علی پسر او نیز می‌گوید «هیچ قانونی اجازه نمی‌دهد که مادر من ممنوع‌الخروج باشد. وقتی مادر من از زندان بیرون آمد، هر کاری که کرده بود پاک شده؛ تو قانون این را نوشته‌اند.»

او در ادامه تاکید می‌کند که «هیچ دولتی حق ندارد به مادر من بگوید که نه، تو حق نداری بروی بچه‌هایت را ببینی.»

نرگس محمدی نخستین‌بار در سال ۸۹ به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری دستگیر و محاکمه شد. او سال ۹۳ بار دیگر محاکمه و مجموع حکم زندان آن به ۱۶ سال رسید، که ۱۰ سال آن قابل اجرا بود.

حکم خانم محمدی با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه بعدا به هشت سال و نیم کاهش یافت، که پس از سپری کردن آن دوره، او هفدهم مهر سال جاری از زندان آزاد شد.

آقای رحمانی نیز در همین ارتباط گفته است، پیگیری‌های مکرر نرگس محمدی پس از آزادی از زندان برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور جهت ملاقات با من و فرزندانش بی‌نتیجه بوده است.

وی روز چهارشنبه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت در مراحل مختلف به همسرش گفته شده که ممنوع‌الخروج است و فعلا به ایشان گذرنامه تعلق نخواهد گرفت.

تقی رحمانی همچنین تاکید کرد که «در حکم صادره علیه نرگس محمدی ممنوع‌الخروجی وجود نداشته است و مشخص نیست چگونه،  با چه دلیلی و توسط چه نهادی نرگس ممنوع‌الخروج است.»