«ایران، مهاجران را وادار می‌کند وارد خاک ترکیه شوند»

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید حکومت ایران مهاجران افغان را با توسل به زور و خشونت اخراج می‌کند

وزارت کشور ترکیه می‌گوید در آینده نزدیک نیز بالغ‌بر ۲۴ هزار مهاجر غیرقانونی دیگر نیز به کشورشان بازگردانده می‌شوند از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۵۵ تن افغانستانی و نزدیک به چهار هزار نفر پاکستانی‌اند- Ozan KOSE / AFP

آتای اوصلو، رئیس کمیسیون مهاجرت مجلس ترکیه، گفت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مرز، مهاجران افغانستانی را وادار می‌کنند از این کشور عبور کنند و وارد خاک ترکیه شوند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس کمیسیون مهاجرت مجلس ترکیه در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی مهاجرت‌های غیرقانونی در ترکیه برگزار شده بود، از سیاست حکومت ایران در قبال مهاجران انتقاد کرد و گفت: «ایران، میزبان مهاجران بسیاری از کشورهای دیگر به‌ویژه افغانستان است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مهاجران را تشویق می‌کنند از خاک ترکیه عبور کنند و حتی به آن‌ها می‌گویند اگر سربازان ترکیه فرمان ایست دادند هم بروید، زن و بچه‌هایتان را هم با خود ببرید، زیرا آن‌ها هرگز به زنان و کودکان شلیک نمی‌کنند.»

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از شهروندان این کشور خانه و زندگی خود را رها کردند و راهی کشورهایی همچون ایران و پاکستان شدند. برای برخی از آنان نیز ایران به‌منزله گذرگاهی است که از طریق آن می‌توانند خود را به ترکیه و سپس کشورهای اروپایی برسانند. اغلب این افراد مرز زمینی وان را برای رسیدن به ترکیه انتخاب می‌کنند، برخی دستگیر می‌شوند و به کشورشان بازمی‌گردند و برخی نیز زندگی مخفیانه خود را در شهرهای ترکیه آغاز می‌کنند.

خبرگزاری تی‌آرتی ترک، روز چهارشنبه ۸ ژوئن، به نقل از وزارت کشور ترکیه اعلام کرد، از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون یعنی در مدت کمتر از شش ماه، بیش از ۳۴ هزار مهاجر غیرقانونی از ترکیه به کشورشان بازگردانده شدند. بر اساس این اطلاعیه همگی این افراد از روش‌های غیرقانونی وارد خاک ترکیه شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت کشور ترکیه می‌گوید در آینده نزدیک نیز بالغ‌ بر ۲۴ هزار مهاجر غیرقانونی دیگر نیز به کشورشان بازگردانده می‌شوند، از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۵۵ نفر افغانستانی و نزدیک به چهار هزار نفر پاکستانی‌اند.

آماری که اداره کل مهاجرت ترکیه منتشر کرد نشان می‌دهد که از اواخر ماه ژانویه سال جاری تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر از مهاجران غیرقانونی افغان به کشورشان بازگردانده شدند.

رسانه‌های داخلی ترکیه روز چهارشنبه نیز اعلام کردند نیروهای امنیتی ۲۲۱ مهاجر غیرقانونی افغانستانی را از فرودگاه استانبول به کشورشان بازگرداندند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فروردین‌ امسال در نشست همسایگان افغانستان گفت حدود پنج میلیون شهروند افغان در ایران حضور دارند که تعداد زیادی از آن‌ها پس از قدرت یافتن طالبان از کشورشان گریخته‌اند. او درباره اخراج و استرداد مهاجران افغان به کشورشان چیزی نگفت، اما وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان به‌تازگی اعلام کرد در طی ۹ ماه گذشته، نزدیک به ۷۰۰ هزار مهاجر افغان به‌اجبار از ایران اخراج شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، اواخر ماه ژانویه امسال اعلام کرده بود حکومت ایران روزانه سه هزار مهاجر افغان را با توسل به زور و خشونت اخراج می‌کند.