ایران و ونزوئلا برای گسترش همکاری‌ها نقشه راه ۲۰ ساله امضا می‌کنند

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، وارد تهران شد

سفر زودهنگام رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران پس از سفر وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به این کشور، نیز اثبات می‌کند که موضوع انرژی محور همکاری‌ها و مذاکرات فعلی است- Venezuelan Presidency / AFP

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا عصر روز جمعه ۲۰ خرداد در رأس هیئتی عالی‌رتبه از این کشور وارد تهران شد و در نخستین مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی هیسپان‌تی‌وی وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «نقشه‌راهی ۲۰ ساله برای گسترش همکاری میان ایران و ونزوئلا امضا می‌شود.»

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این سفر که به دعوت ابراهیم رئیسی انجام شد، دو روز طول می‌کشد و طی آن، مقام‌های دو کشور نشست‌های مشترکی خواهند داشت. گفته می‌شود هدف اصلی سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران شرکت در مذاکراتی کلیدی با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران است.  گفت‌وگوهایی که بخش عمده آن درباره تحریم‌های آمریکاست و حوزه انرژی ایران و ونزوئلا را در برمی‌گیرد. رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: «ما یکدیگر را در این نبرد شریک هم می‌دانیم.» او همچنین تایید کرد اقدام ایران در تحویل نفت به کشورش در بحبوحه تحریم‌ها کمک بزرگی به ونزوئلا بوده است.

ایران و ونزوئلا در دو دهه گذشته همواره روابط خوبی داشته‌اند اما از سال ۲۰۲۰، همکاری‌های خود را به‌ویژه برای پروژه‌های انرژی و سوآپ نفت، گسترش دادند تا از تاثیر تحریم‌های آمریکا بکاهند.

رفتار سیاسی مقام‌های ایران و ونزوئلا به‌ خصوص در ماه‌های اخیر آشکار می‌کند که دو کشور به کمک‌های یکدیگر برای مقابله با تحریم‌های ایالات‌متحده بسیار امید بسته‌اند. اوج این رفتار را می‌توان در شعار «مرگ بر آمریکا» که جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در سفر به ونزوئلا سر داد، مشاهده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و ونزوئلا با وجود دارا بودن ذخایر عظیم نفت، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، نتوانسته‌اند در تصمیم‌گیری‌های سال‌های اخیر اوپک تاثیرگذار باشند.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ونزوئلا در دو سال گذشته آن‌قدر افزایش یافت که میزان تولید بنزین داخلی در پالایشگاه‌های این کشور جوابگوی نیاز داخلی نبود و ایران در چندین مرحله، برای این کشور سوخت ارسال کرد تا امنیت انرژی یکی از متحدان خود را حفظ کند.

سفر اخیر وزیر نفت ایران به ونزوئلا و سفر روز جمعه رئیس‌جمهوری این کشور به ایران نیز حاکی از آن است که روابط و همکاری‌های دو کشور قرار است بیش از گذشته شود. آن‌ هم در شرایطی که مذاکرات احیای برجام بیش از هر زمان دیگری به بن‌بست خورده و احتمال تداوم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و چه بسا افزایش آن‌ها وجود دارد.

مقام‌های سیاسی ایران و ونزوئلا دریافته‌اند که در صورت تداوم تحریم‌ها نمی‌توانند برای ایفای نقش در بازار انرژی به فناوری و منابع داخلی خود امیدی زیادی داشته باشند؛ بنابراین همکاری دوجانبه آن‌ها در زمینه انرژی ممکن است در نجات دو کشور از وضعیت کنونی تا حدودی موثر باشد.

سفر زودهنگام رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران پس از سفر وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به این کشور، نیز اثبات می‌کند که موضوع انرژی محور همکاری‌ها و مذاکرات فعلی است.