پلیس تهران مدعی شد: سارقان بانک ملی بازداشت شدند

۱۰ نفر از این افراد در تهران و شمال کشور و ۳ نفر دیگر در ترکیه بازداشت شدند

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، روز جمعه در گفت‌وگویی با صداوسیما اعلام کرد که تقریبا تمامی سارقین صندوق امانات بانک ملی و مرتبطین آن‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به‌دنبال سرقت حدود ۱۶۲ صندوق امانات از شعبه دانشگاه بانک ملی ایران، رئیس پلیس تهران مدعی شد که این افراد توسط پلیس شناسایی و بازداشت شده‌اند. به گفته رحیمی، اکثر اموال ربوده شده از صندوق‌های امانات نیز بازگردانده شده است.

رئیس پلیس تهران در حالی از بازداشت این افراد در «دو روز گذشته» (چهارشنبه) خبرمی‌دهد که شبکه ایران اینترنشنال روز پنجشنبه مدعی شده بود که بر اساس اخبار رسیده از ایران، «مقام‌های بانک ملی به مالباختگان سرقت صندوق‌های امانات شعبه «دانشگاه» در تهران گفته‌اند اگر می‌خواهند خسارت آن‌ها جبران شود، باید صلح‌نامه‌هایی را که حق شکایت از بانک را از آن‌ها سلب می‌کند، امضا کنند.»

دادستان تهران نیز در مورد بازداشت این افراد اعلام کرد: «۱۳ نفر از متهمان سرقت بانک ملی دستگیر شدند و مقادیر زیادی از اموال مسروقه نیز کشف شده است. ۱۰ نفر از متهمان در تهران و شمال کشور و ۳ نفر از سارقان متواری در کشور همسایه دستگیر شدند.»

تسنیم در مورد سه نفری که از ایران به کشور همسایه فرار کرده بودند نوشت: «پیگیری‌ها نشان می‌دهد که برخی از سارقان صندوق امانات بانک ملی پس از سرقت به کشور ترکیه متواری شده بودند که با تلاش‌های نیروی انتظامی در این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شدند.»

رئیس پلیس تهران اما در مورد این افراد گفت: «این افراد با هماهنگی پلیس اینترپل در خارج از ایران بازداشت شدند و در حال انتقال به ایران هستند.»

دادستان تهران در مورد محل اختفای اموال مسروقه نیز گفت: «مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود کشف شد و مقادیر دیگری نیز در تهران بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پلس تهران نیز در مورد اموال مسروقه اعلام کرد: «بخش اعظمی از این اموال کشف و جمع آوری شد. این اموال در مکان‌های مختلف و در اختیار افراد مختلف بود که این جزئیات را بعدا اعلام خواهم کرد. بر اساس خوداظهاری مال باختگان ما اموال را بررسی خواهیم کرد و در اختیار بانک مرکزی برای باز پس دهی به مال‌باختگان قرار خواهد گرفت.»

حسین رحیمی محل ورود سارقان را در پشتی بانک و از سمت پارکینگ اعلام کرد و گفت: «ما یک ماه قبل به بانک موارد ایمنی را اعلام کرده بودیم تا رفع کند ولی به آن توجهی نشد.»

رحیمی در مورد نقش عواملی از بانک در این سرقت گفت: «تا این لحظه هیچ ارتباطی بین سارقین و عوامل بانک وجود ندارد. اما قصورهایی در حفظ امنیت بانک توسط این افراد وجود داشته است که در همین رابطه دو نفر از کارمندان بانک بازداشت شده‌اند.»

پیش از این بانک ملی اعلام کرده بود، در پی بروز حادثه سرقت از صندوق های امانات شعبه دانشگاه و خسارات وارده به مردم و مشتریان، به حکم مدیر عامل این بانک، رئیس و معاون ریالی این شعبه از سمت خود برکنار شدند. هرچند از صحبت‌های دادستان و رئیس پلیس اینطور برمی‌آید که افراد دیگری از میان سارقان هنوز بازداشت نشده‌اند و تحت تعقیب هستند.

سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه روز دوشنبه گذشته انجام شده بود و سارقان از هزار صندوق امانات که در شعبه دانشگاه وجود داشت، محتویات حدود ۱۶۲ صندوق را سرقت کرده، از ۲۵۰صندوق امانات که در اختیار مشتریان بوده، ۱۶۲صندوق را با دیلم شکسته و هر صندوقی که پر بوده را خالی کرده بودند.