پشت پرده‌ مسیر «کاله» تا «فوکستون»

مستند جدید تلویزیون بی‌بی‌سی به ماجرای تونل مانش پرداخته است

ملکه بریتانیا در کنار رئیس جمهور وقت فرانسه، میتران، به هنگام افتتاح تونل مانش. می ۱۹۹۴
GERARD FOUET / AFP

در آستانه‌ برگزاری جشن تولد بیست و پنج سالگی قطارهای مسافربری‌ یورو استار، شبکه‌ بی بی سی مستند جدیدی ساخته است و در آن به پشت پرده‌ این مسیر ارتباطی کاله و فوکستون پرداخته است.

بیست و پنج سال پیش در روز ۶ می ۱۹۹۴، ملکه‌ بریتانیا و رئیس جمهوری فرانسه، فراسوا میتران، تونل مانش را افتتاح کردند و بریتانیا به اروپا نزدیک‌تر شد.

بلافاصله پس از آن، این مسیر زیردریایی به مسیری تجاری بدل شد و در ۱۴ نوامبر همان سال، قطارهای شرکت یورو استار به راه افتادند، که مسافران را در عرض سه ساعت از واترلوی لندن به  گار دی نور پاریس می‌رساندند.

خدمات حمل و نقل خودرو از فوکستون  به کاله و بالعکس نیز با نام «لو شاتل» در دسامبر ۱۹۹۴ شروع به کار کرد.  

شرکت کارفرمای این تونل (که امروزه با نام «گت‌لینک» شناخته می‌شود) به مناسبت گرامی‌داشت ربع قرن فعالیت‌ خود، از دوربین بی بی سی دعوت کرده است تا شاهد پشت صحنه‌ فعالیت آن باشد.

فصل اول «تونل مانش: زندگی در اعماق»، ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر روز چهارشنبه ۹ اکتبر در شبکه‌ بی بی سی دو پخش شد. دراین مستند، فعالیت توأم قطارهای مسافربری، حمل و نقل خودرو و قطارهای باربری، به تصویر کشیده شده است.

دفعه دیگری که از قطار خط فوکستون-کاله استفاده می‌کنید، یادتان باشد که شما تحت نظرید. الیسون و تانیا در مرکز واپایش پایانه در ایستگاه کنت با دوربین دوچشمی فعالیت مسافرانی را که منتظر قطار هستند، رصد می‌کنند. آن‌ها حیوانات مسافران را نیز زیر نظر دارند؛ از جمله سگ‌هایی که در مسابقه‌ کرافتس شرکت کرده‌اند و جایزه برده‌اند و دارند از بریتانیا باز می‌گردند.

در این مستند، تجهیزات فراوانی را که برای تهویه‌ تونل لازم است و نیز تونل دسترسی مرکزی را که برای حفظ امنیت تونل مانش ضروری است، به تصویر کشیده‌اند.

در فصل اول این مستند (که در چهار فصل تهیه شده است) به چهار آتش‌سوزی‌ای که در طول عمر تونل مانش در جریان انتقال کامیون‌ از مسیر این تونل رخ داده است، اشاره نشده است. پس از انفجاری در سال ۲۰۰۸ که در جریان آن ۱۴ نفر زخمی شدند، روند عادی خدمت‌رسانی به مدت پنج ماه مختل شد

در آغاز این مستند، به بینندگان گوشزد می‌شود که در دهه‌ ۷۰ میلادی قرار بوده است شرکتی انگلیسی-فرانسوی ساخت تونلی در این مسیر را آغاز کند. اما در سال ۱۹۷۵، حزب کارگر که در دولت جدید انگستان روی کار آمد، اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون پوندی را لغو کرد، چون نگران تأمین هزینه‌های‌ آن بود. اگر دولت جدید محافظه‌کار این پروژه‌ ریلی را رها کند، ممکن است آن هزینه‌ها گریبان‌گیر شرکت خط آهن «های اسپید ۲» شود.

تونل مانش تا کنون انتظارات را –به‌ویژه در زمینه‌ خدمات مسافربری- برآورده نکرده است. آن انتظارات، حالا به مشتی خیالات خام شبیه‌ترند.  

در سال ۱۹۹۶ شرکت قطارهای یورو استار پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۰۴، سالانه ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر را جا‌به‌جا خواهد کرد. اما این رقم تا کنون به نصف رقم پیش‌بینی شده نیز نرسیده است. افتتاح تونل مانش با برداشتن مرز هوایی میان کشورهای اروپایی، و در نتیجه، راه‌اندازی شرکت ایزی جت و گسترش سریع پروازهای رایان ایر، هم‌زمان شد. قیمت بلیط هواپیما کاهش یافت و بر تعداد خطوط افزوده شد، و پیش از آن که حتی یک قطار به راه بیفتد، برنامه‌ خدمات «یورو استار منطقه‌ای» که می‌خواست میدلندز، شمال بریتانیا و اسکاتلند را به پاریس متصل کند، نیمه‌کاره رها شد.

سخنگوی یوروتونل اعلام كرده كه این شرکت پس از عدم موفقیت در مذاكره درباره بدهی خود با طلبكاران قرار بوده خود را تحت حمایت دادگاه تجارت پاریس قرار دهد. 

DENIS CHARLET / AFP

از هر پنج مسافر قطارهای یورو استار، چهار نفر از لندن به بروکسل یا پاریس می‌روند. اما پس از همه‌پرسی اتحادیه‌ اروپا، یورو استار خدمات خود را متوقف کرده است و علت آن را «عدم قطعیت،‌ به دلیل رأی مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا» عنوان کرده است.

در این مستند، ادعاهای شگفت‌انگیزی مطرح می‌شود؛ از جمله آن که تونل مانش «پرترددترین خط آهن در جهان است»، چون به طور متوسط در هر ساعت هشت قطار در مسیر رفت، و هشت تا در مسیر برگشت تردد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در واقع، در مقایسه با بعضی از خطوط آهن در بریتانیا مانند خط اصلی وست کوست در لندن بین ایستگاه یوستن و ایستگاه راگبی، یا بخش مرکزی تیمزلینک که از قلب پایتخت می‌گذرد، شبکه‌ خطوط آهن گت‌لینگ نسبتاً کم‌تردد محسوب می‌شود.

یکی از مزایای شبکه‌ خطوط آهن تونل مانش این است که شبکه‌ای عمدتاً بسته است. بیشترین تردد بین فوکستون و کاله رخ می‌دهد، و در طول روز هر ساعت به طور متوسط دو قطار یورو استار در مسیر رفت و دو قطار در مسیر برگشت حرکت می‌کنند.

بیشتر قطارهای یورو استار از لندن به پایخت‌های فرانسه و بلژیک می‌روند. حرکت هر روزه‌ قطار به مقصد آمستردام و روتردام در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، اما به علت مشکلات اداری و قانونی هنوز قطار مستقیمی از هلند به لندن نداریم.

«تونل مانش: زندگی در اعماق»، زندگی راننده‌ای به نام «تش» را به تصویر می‌کشد که وقتی این تونل افتتاح شد، هنوز به دنیا نیامده بود. این خانم توضیح می‌دهد که باید هر لحظه آماده باشد که پدال معروف به «کلید مرد مرده» را فشار دهد و پیش از به کار افتادن ترمز اضطراری قطار، راننده فقط سه ثانیه وقت دارد که این کلید را فشار دهد.

بینندگان این مستند با بعضی اصطلاحات مخصوص رانندگان نیز آشنا می‌شوند. مثلاً اگر قطار حامل کامیون‌ها خراب شود، کامیون‌ها را «بازچرخانی» می‌کنند. این اصطلاح بی‌ضرر به این معنی است که باید قطار از دور خارج شده را خالی کرد، کل مجموعه پایانه‌ای تونل را تبدیل به یک مدار کرد، و سپس کامیون‌ها را بار قطار دیگری کرد.

در مستند بی بی سی همچنین آمده است که به خاطر احتمال اجرای پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه‌‌ اروپا، شرکت گت‌لینک بیش از ۱۰ میلیون پوند خرج تأمین زیرساخت‌هایی کرده است که امیدوار است هرگز از آن‌ها استفاده نکند، اما مجبور به ساخت آن‌ها بوده است تا در صورت عدم توافق، بتواند از آن‌ها استفاده کند. جان کیف، سخن‌گوی شرکت کارفرمای تونل مانش، می‌گوید: «نمی‌شد خطر کنیم و دست روی دست بگذاریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان