تلاش برای جلوگیری از انتقال پناهجوی ایرانی به رواندا

یکی از شاهدان دادگاه مردمی آبان قرار است طی هفته آینده از انگلیس به رواندا فرستاده شود

بریتانیا تصمیم دارد مامور سابق پلیس ایران که در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان  شهادت داده بود را به رواندا بفرستد_ عکس از ایندیپندنت

یکی از شاهدان دادگاه مردمی آبان (آبان تریبونال) قرار است به زودی در راستای سیاست‌های جدید مهاجرتی دولت بوریس جانسون، از انگلستان به رواندا فرستاده شود.

یکی از نیروهای سابق پلیس ایران که به دلیل سرپیچی از شلیک به معترضان آبان ۱۳۹۸، در بریتانیا پناهنده شده بود حالا در فهرست بریتانیا برای اعزام به رواندا قرار گرفته است. این فرد پس از محکومیت به پنج سال زندان، سال گذشته به ترکیه گریخته و سپس خود را به انگلستان رسانده بود.

حالا گاردین با اشاره به واکنش یکی از اعضای دادستانی دادگاه مردمی آبان به این تصمیم انتقال یکی از شاهدان این دادگاه به رواندا، با اشاره به ارسال نامه حمید صبی به وزیر کشور بریتانیا، نوشت که ریتی پاتل از سوی حمید صبی به تلاش برای اخراج یک پلیس سابق ایرانی به رواندا متهم شده است. گاردین این موضوع را با اشاره به محتوای نامه ارسال شده از سوی عضو دادستانی دادگاه مردمی آبان عنوان کرده است.

صبی در این نامه نوشته است: «این مامور سابق پلیس ایران در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در ماه نوامبر در یک ویدئو شهادت داده بود. او پس از آن با قایق به بریتانیا رفت و پس از آنکه مدتی در یک مرکز نگهداری پناهجویان اقامت داشت، ابلاغیه‌ای برای انتقال به رواندا دریافت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبی در این نامه خطاب به پاتل خواستار آن شد که آن‌ها در تصمیم خود برای فرستادن این فرد به رواندا تجدید نظر کنند.

چند ماه قبل، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در پی افزایش ورود مهاجران غیرقانونی که به خاک انگلیس، تصمیم گرفت تا آن‌ها را به رواندا بفرستد. این سیاست از ابتدا واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

طبق ابلاغیه‌ای که به این شاهد دادگاه مردمی آبان ارائه شده، او در روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) در قالب این سیاست به رواندا فرستاده خواهد شد. گرچه گاردین نوشته که به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال آن وجود دارد که به دلیل چالش‌های قانونی، زمان اعلام شده برای این پرواز به تعویق بیفتد.

عضو دادستانی دادگاه مردمی آبان در بخش دیگری از نامه خود خطاب به وزیر کشور بریتانیا عنوان کرده که رواندا جای امنی برای این پناهجو نبوده چرا که دولت آنجا به حکومت جمهوری اسلامی، روابط نزدیکی دارد.

پیش از این تعدادی دیگر از شاهدان دادگاه آبان نیز با چالش‌هایی از این دست مواجه شده بودند. نیمه فروردین سال جاری، فاطمه داوند، از شاهدان این دادگاه نیز با انتشار ویدئویی از خود اعلام کرد که پلیس ترکیه او را بازداشت کرده و احتمال بازگرداندن او به ایران وجود دارد.

این فرد که از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان بود، از سازمان‌ها و فعالان حقوق‌بشری برای جلوگیری از بازگرداندنش به ایران، درخواست کمک کرده بود. در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، ویدئویی از فاطمه داوند منتشر شد که او در شهر بوکان روی سقف یک اتومبیل رفته و مردم را به اعتراض تشویق می‌کند.

در جریان برگزاری دادگاه مردمی آبان، شاهدان و خانواده برخی شهادت‌دهندگان این دادگاه از سوی حکومت مورد آزار قرار گرفتند. در این راستا پانزده نهاد و گروه مدافع حقوق‌بشر در یک بیانیه مشترک از نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، خواستند به منظور پایان دادن به آزار و اذیت شاهدان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان و خانواده‌های آنها توسط حکومت ایران، «اقدامات ضروری» انجام دهند.