نخست‌وزیر اسرائیل: سرپیچی هسته‌ای حکومت ایران برایش پرهزینه خواهد بود

محکومیت ایران در شورای حکام آژانس می‌تواند زمینه ارجاع مجدد پرونده اتمی ایران به «شورای امنیت سازمان ملل» را فراهم کند

نخست وزیر اسرائیل روز جمعه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تل‌آویو دیدار کرد. دیداری که به خشم رهبران حکومت ایران انجامید - GIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP

همزمان با آغاز کار نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه از این نهاد نظارتی خواست به رهبران حکومت ایران آشکارا هشدار دهد که اگر به «سیاست سرپیچی هسته‌ای» خود ادامه دهند، بهای سنگینی خواهند پرداخت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از صحبت‌های روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه «کمیته پارلمانی» این کشور نوشت: «انتظار ما از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که یک علامت هشدار در برابر رژیم تهران قرار دهد و روشن کند که سیاست سرپیچی هسته‌ای ایران پرهزینه خواهد بود.»

نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تل‌آویو دیدار و گفت‌وگو کرد. دیداری که به خشم رهبران حکومت ایران انجامید و دستگاه وزارت خارجه دولت ایران به آن واکنش نشان داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ایران، روز یکشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را «ضدایرانی» توصیف کرد و تهیه‌کنندگان آن را تهدید کرد که مسئول تمام عواقب آن خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه در وین کار خودش را آغاز کرده است و رسیدگی به وضعیت فعالیت‌های اتمی ایران واکنش احتمالی به آن در دستور کار روز چهارشنبه شورا قرار دارد.

آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه پیش‌نویس قطعانه توبیخی علیه ایران را در اختیار سایر نمایندگان شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه خود نوشت انتظار می‌رود قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی، روز چهارشنبه تصویب شود. در صورت تصویب این قطع‌نامه، این نخستین محکومیت حکومت ایران از ژوئن سال ۲۰۲۰ در شورای حکام آژانس به‌شمار می‌رود.

به باور بسیار ناظران، تصویب قطع‌نامه توبیخی علیه حکومت ایران در «شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی»، از یک سو می‌تواند زمینه ارجاع مجدد پرونده هسته‌ای ایران به «شورای امنیت سازمان ملل» را فراهم کند و از سوی دیگر، دست دولت اسرائیل را برای اقدام احتمالی نظامی علیه فعالیت‌های اتمی حکومت ایران بازتر کند.

بیشتر از جهان