گروسی: توضیحات ایران درباره مراکز اعلام‌نشده غنی‌سازی باورپذیر نیست

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران نتوانسته نگرانی‌ها و ابهام‌های این سازمان را برطرف کند

رافائل گروسی پیشتر در روز جمعه با نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم دیدار کرده بود - JOE KLAMAR / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه شانزدهم خرداد اعلام کرد که ایران پس از ادامه امتناع از ارائه پاسخ درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده، نتوانست نگرانی‌های آژانس در خصوص نقض توافق پادمان و منع اشاعه را کاهش دهد. 

به گزارش اورشلیم پست، گروسی گفت: «ایران توضیحاتی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام‌نشده در ایران ارائه نکرده است. جمهوری اسلامی همچنین مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا  تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده‌اند، به آژانس اطلاع نداده است.»

او بیانیه خود را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد که به اصرار آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان ممکن است برای اولین بار از ژوئن ۲۰۲۰ و تنها برای دومین بار از سال ۲۰۱۲، جمهوری اسلامی را محکوم کند.

گروسی با اشاره به این که مسائل پادمان در خصوص سه مکانی که بازرسان آژانس در آنجا اثر اورانیوم غنی‌سازی شده یافت کرده‌اند، همچنان باقی مانده، افزود : «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و / یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت بیانیه‌های ایران درباره پیروی جامع از پادمان‌ها را تایید کند.»

گروسی همچنین توضیحاتی که تاکنون از سوی ایران برای این مراکز ارائه شده را «باورپذیر» ندانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر کل آژانس پیشتر در روز جمعه با نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم دیدار کرده بود. این دیدار چند روز پس از آن اتفاق افتاد که آژانس گزارشی را مبنی بر این که ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار دارد، منتشر کرده بود. 

نفتالی بنت همچنین مجموعه مدارک محرمانه‌ای را در گوگل درایو منتشر کرد که نشان می‌داد تهران در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سرقت برده است تا به این سازمان دروغ بگوید و فعالیت‌های هسته‌ای خود را پنهان کند. این اسناد از آرشیو هسته‌ای به دست آمده است که موساد در سال ۲۰۱۸ از طریق مامورانش از ایران خارج کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با گروسی درباره «عمق خطر پیشروی ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای و در عین حال گمراه کردن جامعه بین‌المللی با استفاده از اطلاعات نادرست و دروغ‌ها» هشدار داد. او همچنین بر نیاز فوری جامعه بین‌الملل برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزارها به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

بنت با بیان این که اسرائیل مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد تا هرگونه امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای محدود شود، گفت: «اما در صورتی که جامعه بین‌المللی در یک چارچوب مربوطه و زمان مشخص این کار را انجام ندهد، این حق را برای خودمان قائلیم که علیه ایران برای دفاع از خود و توقف برنامه هسته‌ای این کشور اقدام کنیم.»

او گفت که از آژانس در انجام ماموریت خود به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و مستقل حمایت می‌کند و این مهم است که شورای حکام در نشست خود پیامی واضح و روشن به ایران ارسال کنند.

در همین حال، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در حالی‌ که احتمال تصویب قطعنامه‌‌ای توبیخی برای جمهوری اسلامی ایران در آن وجود دارد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی هشدار داد که بانیان چنان قطعنامه‌ای «مسئول همه عواقب تهدیداتشان خواهند بود.»

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز دوشنبه ۱۶ خردادماه (ششم ژوئن) در مقر آن سازمان واقع ‌در وین، پایتخت اتریش آغاز شده، تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. پیش‌تر اعلام شد که سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه با حمایت ایالات متحده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت جمهوری اسلامی ایران به اعضای این شورا ارائه کرده‌اند تا در این نشست بررسی و درباره آن رای‌گیری شود.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه درباره هرگونه «اقدام غیرسازنده» در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده و گفته بود که ایران به آن پاسخ «قاطعانه و متناسبی» خواهد داد.