سرنگونی «حکومت طالبان» مهم‌ترین هدف شاخه خراسان داعش در افغانستان

داعش در شمال افغانستان در حال قدرت گرفتن است اما اولویت طالبان فعلا مبارزه با جبهه مقاومت است

به گزارش موسسه مطالعات جنگ، حملات اخیر شاخه خراسان داعش به اهدافی در ازبکستان و تاجیکستان نشان می‌دهد که فعالیت‌های این گروه در شمال افزایش یافته و شدیدتر شده است- عکس از توییتر محمدشبیر احمدی

گزارش تازه‌ موسسه مطالعات جنگ درباره افزایش حملات شاخه خراسان داعش به فراتر از مرزهای افغانستان منتشر شد. در این گزارش، هدف اصلی شاخه خراسان داعش در افغانستان تضعیف «حکومت طالبان» و درنهایت سرنگونی و جایگزینی طالبان اعلام شده است.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ، قدرت شاخه خراسان داعش در شمال افغانستان روبه‌افزایش است اما طالبان داعش را شکست‌خورده اعلام کرده و تهدید مخالفان غیرداعشی در افغانستان را در اولویت قرار داده است و در حال حاضر، سه تا چهار هزار تن از نیروهای طالبان از جنوب افغانستان برای مقابله با نیروهای مقاومت ملی به پنجشیر گسیل شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که احتمالا طالبان معتقد است که جبهه مقاومت ملی در مقایسه با شاخه خراسان داعش، این ظرفیت را دارد که حمایت قابل‌توجه خارجی‌ها را به دست آورد؛ در حالی که داعش هیچ‌گاه چنین حمایتی را نخواهد داشت و این رویکرد در تعیین اولویت آن‌ها موثر است.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، حملات مرگبار شاخه خراسان داعش در مزار شریف و قندوز در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که این گروه قدرت خود در شمال افغانستان را تقویت کرده است. این حملات بیشتر غیرنظامیان را هدف قرار دادند؛ در حالی که شاخه خراسان داعش در خارج از این منطقه اغلب سربازان طالبان را هدف می گیرد.

داعش از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، در شمال افغانستان و در درزآب جوزجان فعالیت داشت، اما شکست خورد و بسیاری از اعضای آن تسلیم شدند و به زندان افتادند. بر اساس این گزارش، پس از فروپاشی حکومت پیشین، احتمالا ستیزه‌جویان داعش هم از زندان‌ها فرار کرده و دوباره به سنگرها بازگشته‌اند. کشته شدن مولوی فاتح، رئیس معادن بدخشان، در ۲۴ آوریل، نشان می‌دهد که قابلیت‌های داعش در شمال رو‌به‌افزایش است.

موسسه مطالعات جنگ در ادامه، به حملات اخیر شاخه خراسان داعش به اهدافی در ازبکستان و تاجیکستان می‌پردازد و می‌نویسد که شاخه خراسان داعش برای نخستین بار در ۱۷ آوریل، به مواضع نظامی ازبکستان در منطقه ترمز، ۱۰ موشک شلیک کرد و با آنکه طالبان و دولت ازبکستان این حمله را تکذیب کردند، ارتش ازبکستان اندکی بعد، حدود ۳۵ فروند هلی‌کوپتر را بر فراز مرزهای این کشور با افغانستان به پرواز درآورد.

بر اساس این گزارش، شاخه خراسان داعش برای اولین بار در ۷ مه، از شهرستان خواجه‌غار تخار به اهدافی نامشخص در تاجیکستان حمله کرد که نشان می‌دهد قصد دارد به حملات فرامرزی خود ادامه خواهد داد. تاجیکستان این حمله را رد و اعلام کرد که این چند موشک در نتیجه درگیری میان طالبان و شاخه خراسان داعش به خاک تاجیکستان برخورد کرده است؛ اما پس از آن، داعش ویدیو شلیک موشک‌ها را منتشر کرد.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ، شاخه خراسان داعش با حمله به خارج از مرزهای افغانستان به جنگجویان خارجی نشان می‌دهد که «دولت اسلامی» توان حمله به جامعه بین‌المللی را دارد و در جذب جهادی‌های ازبک و تاجیک موفق بوده است.

بر اساس این گزارش، شاخه خراسان داعش برای تضعیف و سرنگونی طالبان و ضربه زدن به کشورهای همسایه افغانستان به این کشورها حمله کرده و در تلاش است فرماندهان جهادی و جنگجویان ازبکستانی و تاجیکستانی را حذب کند.

در این گزارش آمده است که جهادی‌های تاجیک از جمله جمعیت انصارالله، در مرز بدخشان با تاجیکستان زیر پرچم طالبان فعالیت می کنند.

موسسه مطالعات جنگ می‌نویسد که این حملات شاخه خراسان داعش به تاجیکستان و ازبکستان نشان می‌دهد که طالبان به توافق دوحه پایبند نیست. داعش هم قصد دارد اعتماد جهانی به توانایی طالبان برای اداره اوضاع امنیتی در افغانستان را تضعیف کند؛ کاری که مانع از به رسمیت شناختن طالبان خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داعش جاه‌طلبی‌هایی فرامنطقه‌ای دارد و با حمله به همسایه‌ها، جهادی‌های ازبکستان و تاجیکستان را تشویق می‌کند که هدف نهایی خود را سرنگونی دولت‌هایشان قرار دهند. اگر هم این کشورها به این حملات شاخه خراسان داعش از شمال افغانستان پاسخ نظامی بدهند، تنش‌های داخلی میان طالبان افزایش خواهد یافت و عناصر تندرو طالبان را تقویت خواهد کرد.

داعش در پاکستان عمدتا نیروهای امنیتی پاکستان و فرماندهان طالبان را هدف قرار می‌دهد؛ به ویژه فرماندهان عضو شبکه حقانی و شخصیت‌های مذهبی مرتبط با جمعیت علمای اسلامی.

داعش یک گروه جداشده از طالبان است که مدتی طولانی است در پاکستان حضور دارد و گهگاه حملاتی را ترتیب می‌دهد.

از ۱۷ آوریل تا سوم مه، ۱۱ شاخه داعش در سراسر آفریقا، خاورمیانه و بخش‌های از آسیا حملاتی را راه‌اندازی کرد که اگرچه تغییر قابل‌توجهی در قابلیت‌های داعش نشان نداد، اما باعث شد شاخه خراسان داعش بتواند حوزه عملیات خود را نشان دهد.

گروه داعش خراسان، از ۱۷ آوریل تا ۱ مه، ۳۳ حمله مرگبار را در افغانستان و پاکستان انجام داد. این گروه همچنین چهار حمله دیگر را از ۱ تا ۱۶ آوریل انجام داده بود که مجموع حمله‌های انجام شده در ماه آوریل، به ۳۷ حمله می‌رسد.

 مرگبارترین این حملات حمله به اقلیت‌های غیرنظامی هزاره در مدارس هزاره‌ها و مسجد صوفیان در کابل بود اما این گروه مسئولیت آن‌ها را نپذیرفت. این گزارش می‌نویسد که این حملات مشابه حمله‌های قبلی داعش بودند و احتمالا کار همین گروه‌اند اما داعش قصد دارد با ایجاد سردرگمی، میان طالبان و جامعه اقلیت‌ها شکاف ایجاد کند.

موسسه مطالعات جنگ می‌گوید که طالبان قادر نیست داعش را مهار کند اما همچنان مدعی است که داعش شکست خورده است. حملات داعش به خارج از افغانستان هم نگرانی‌ها از ناتوانی طالبان در جلوگیری از حملات این گروه را افزایش داده است.

بی میلی‌ طالبان نشان می‌دهد که این گروه در برابر حملات داعش به قصد ایجاد تنش‌های داخلی میان طالبان آسیب‌پذیر است.