شش کشور عربی و آمریکا، افراد و گروه‌های مرتبط با سپاه و حزب‌الله را تحریم کردند

برخی از این شبکه‌های تحریم شده، به نیروی قدس سپاه امکان می‌دهد تا فعالیت‌هایش در فروش نفت ایران را پنهان کند

مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم متشکل از شش کشور شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا است- Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

«مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم» (TFTC) روز دوشنبه، ششم ژوئن، ۱۶ فرد، نهاد و گروه وابسته به انواع سازمان‌های تروریستی منطقه‌ای از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرد.

این مرکز متشکل از آمریکا، و شش کشور امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر و عمان است و با هدف تقویت تلاش‌های چندجانبه آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور مقابله با پولشویی منطقه‌ای و تامین مالی شبکه‌های تروریستی تشکیل شده است. هر شش کشور اعضای تشکیل‌دهنده شورای همکاری خلیج فارس‌اند.

به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ها شامل سه فرد مرتبط با نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، چهار فرد و یک شرکت مرتبط با داعش، شش حامی مالی بوکوحرام، و گروه‌های تروریستی سرایا الاشتر و سرايا المختار در بحرین می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که کلیه ۱۶ نهاد و فرد تحریم‌شده، پیش‌تر در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داشتند.

چنان که اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است، علی قصیر، مقداد امینی و مرتضی هاشمی، بخشی از دو شبکه پیچیده‌اند که تحت هدایت و حمایت نیروی قدس سپاه و حزب‌الله فعالیت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شبکه‌های پیچیده واسطه، به نیروی قدس سپاه امکان می‌دهد تا فعالیت‌هایش در فروش نفت ایران را پنهان کند. نیروی قدس همچنین در پولشویی برای مقام‌ها و شرکت‌های ظاهری حزب‌الله، و همچنین دلالی قراردادها بر این شبکه‌ها متکی است.

مقداد امینی و علی قصیر شبکه‌ای متشکل از حدود ۲۰ فرد و شرکت در کشورهای متعدد را هدایت می‌کنند که نقل‌ و انتقال و فروش ده‌ها میلیون دلار طلا، لوازم و وسائل الکترونیک، و ارز خارجی را در حمایت از حزب‌الله و سپاه قدس، تسهیل می‌کنند.

مرتضى هاشمی نیز شرکت‌های متعددی را در چین و هنگ‌کنگ مدیریت می‌کند، که با استفاده از دسترسی او به نظام مالی بین‌المللی، مبالغ هنگفتی را برای نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله پولشویی کرده است. مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم گفته است که هاشمی از شهروندان چینی برای تاسیس حساب‌های بانکی و مالکیت صوری شرکت‌های خود استفاده کرده است. این شهروندان چینی همچنین از سوی او کالاهای آمریکایی با کاربرد دوگانه را برای انتقال به ایران، خریداری کرده‌اند.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، مقداد امینی را به دلیل کمک به سپاه در انتقال پول نقد از ایران به امارات متحده عربی برای تبدیل به دلار، تحریم کرده بود. علی قصیر در سال ۲۰۱۹ به دلیل اقداماتش به نیابت از رستم قاسمی، فرمانده سپاه پاسداران، در نظارت بر شبکه گسترده فروش نفت از سوی سپاه، تحریم شده بود. مرتضی هاشمی نیز به دلیل یاری و حمایت از حزب‌الله و نیروی قدس سپاه، تحریم شده بود.

اعضای مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم، «سرایا المختار» و «سرایا الاشتر»، دو گروه تروریستی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز تحریم کرده‌اند.

سرایا المختار یک سازمان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است که عمدتا در بحرین مستقر است و با گروه‌های مشابه در کشورهای دیگر نیز ارتباط دارد و گفته می‌شود که از سپاه پاسداران کمک مالی و لجستیک دریافت می‌کند و می‌گوید که هدفش هموار کردن راه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در بحرین و فراتر از آن است. این گروه حملاتی را علیه شهروندان آمریکایی در بحرین ترتیب داده و بارها برای کشتن مقام‌های بحرینی جایزه تعیین کرده است.

سرایا الاشتر یا گردان الاشتر نیز گروهی مرتبط با سپاه پاسداران است که در سال ۲۰۱۳ و با هدف بی‌ثبات کردن منطقه تاسیس شد. به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، این گروه مسئولیت چند حمله تروریستی علیه پلیس و نیروهای امنیتی بحرینی را برعهده گرفته است. این گروه در رسانه‌های اجتماعی خواستار اعمال خشونت علیه دولت‌های بحرین، بریتانیا، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا شده است.

گردان الاشتر در سال ۲۰۱۸ لوگوی خود را به آرم سپاه پاسداران تغییر داد و علنا اعلام کرد که در فعالیت‌هایش علیه ایالات متحده آمریکا و متحدانش در منطقه، به تهران وفادار است. مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم می‌گوید که ایران به اعضای این گروه سلاح و مواد منفجره داده و آنان را در اردوگاه‌های سپاه در عراق آموزش داده است. همچنین اعضای ارشد آن در ایران و جاهای دیگر پناه گرفته‌اند.

دو گروه بحرینی فوق پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفتند.

مرکز مبارزه با تامین مالی ترورسیم، همچنین چهار فرد مرتبط با داعش در عراق و سوریه، و یک شرکت که برای تامین محصولات نفتی به داعش با نمایندگان آن کار می‌کرد را تحریم کرده است.

برایان نلسون، معاون بخش تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت: «در پنج سال گذشته، کشورهای عضو مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم، با هدف تقویت دفاع منطقه‌ای و قابلیت مقابله با تروریسم، بر طیف وسیعی از فعالیت‌های مربوط به تامین و حمایت مالی از ترورسیم در شبه‌جزیره عربستان رسیدگی کرده‌اند.»

نلسون گفت: «اقدام جدید مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم، تعهد اعضای مرکز به ریشه‌کن کردن فعالیت‌های تامین تروریسم را نشان می‌دهد.»