چین آرامگاه مسلمانان «اویغور» را به پارک بازی تبدیل کرده است

آرامگاه مشاهیر«اویغور» نیز از این اقدامات تخریبی در امان نمانده است

دو زن در قبرستان اویغور در حومه هوتان در منطقه شمال غربی سین کیانگ چین مشغول تزئین یک قبر هستند.
Greg Baker / AFP

چین چندین گورستان سنتی مسلمانان اویغور را در ایالت شین جیانگ واقع در شمال غربی این کشور، تخریب کرده است. منتقدان می‌گویند، این اقدامات بخشی از کارزار از میان بردن هویت فرهنگی این اقلیت است.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط  «اِرث وایز اَلایِنس» تحلیل و روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که مناطقی که قبلا مقبره نسل‌های اویغورها بود، اکنون تخریب و مسطح شده است و در جای آن، پارکینگ و تاسیسات استاندارد و معمول ساخته شده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اتهام ایذاء و آزار اقلیت مسلمان اویغور توسط دولت چین، به یکی از جنبه‌های اصلی جنگ بازرگانی میان چین و آمریکا بدل شده است. 

در ساعات پایانی سه شنبه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به علت اقدامات سرکوب‌گرایانه در ایالت شین جیانگ، به مقامات چینی اجازه سفر به آمریکا داده نخواهد شد. وزارت خارجه آمریکا گفته است، برای کسانی که به گفته مایک پمپئو در «کارزار اختناق» شرکت داشته‌اند، روادید صادر نخواهد شد. 

روز پیش از آن، وزارت بازرگانی آمریکا ۲۸ شرکت چینی و نهادهای دولتی را که عمدتا در حوزه فناوری فعالیت دارند، به علت مسئله اویغور در لیست سیاه قرار داد. 

آقای پمپئو گفت:«حمایت از حقوق بشر اهمیتی اساسی دارد. همه کشورها باید به تعهداتشان در قبال حقوق بشر احترام بگذارند. ایالات متحده  بررسی چارچوب قدرتش را در واکنش به این گونه تجاوزها ادامه خواهد داد.»  

گفته می‌شود که چین از سال ۲۰۱۷ که کارزار مبارزه با تروریسم را آغاز کرد، بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در ایالت شین جیانگ بازداشت کرده است. گروه‌هایی هم که بازداشت نشده‌اند، زیر تحقیق و نظارت کامل قرار دارند.

در حالی که سازمان ملل متحد در سطح عالی نسبت به سرنوشت اقلیت اویغور اظهار نگرانی کرده است، چین مصر است که آنچه «آموزش حرفه‌ای» داوطلبانه می‌خواند، راهبردی موجه برای جلوگیری از گسترش تروریسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدامات سرکوب‌گرایانه چین، اما، از بازداشت مردم و تخریب مساجد و جداکردن فرزندان از پدرو مادر، فراتر می‌رود و به گفته برخی پژوهشگران، یک «نسل کشی فرهنگی» است.

صالح هودایار، یک اویغور درتبعید، به خبرگزاری فرانسه گفت، آرامگاهی که اجدادش در آن مدفون بودند، تخریب شده است. وی آن اقدام را تلاش برای «گسستن رشته‌های ما با تاریخ» دانست. 

او افزود: «

«این بخشی از کارزار چین برای حذف تمامی شواهد هویتی ما است. این تلاشی است برای شبیه کردن ما به چینی‌های "هان".»

گزارشگران خبرگزاری فرانسه که از محل تخریب بعضی از گورستان‌ها دیدن کرده‌اند، می‌گویند، به استخوان‌های از خاک بیرون‌زده برخورده‌اند که کارشناسان مستقل، آن‌ها را استخوان انسان تشخیص داده‌اند.

حتی آرامگاه اویغورهای مشهور نیز از (این اقدامات تخریبی) مصون نمانده است. خبرگزاری فرانسه  گزارش داده است که آرامگاه عظیم «لطف‌الله مُطَلِب»، شاعر معروف اویغور، به «پارک شادی» تبدیل شده  است که در آن یک دریاچه مصنوعی، خرس‌های پاندای مصنوعی، و جای بازی کودکان ساخته شده است. مقامات چینی می‌گویند، هرچند گورها به جای دیگری که تاسیسات استاندارد دارد منتقل شده است، اما نمی‌دانند بر سر بقایای «مُطَلِب» چه آمده است.

چین در مقابل اقدامات آمریکا در پیوند با شین جیانگ، مقابله به مثل کرد و روز چهارشنبه اعلام کرد که سختگیری‌های بیشتری در مورد صدور ویزا برای شهروندان آمریکایی، که به گفته چین با «گروه‌های ضد چینی» ارتباط دارند، درنظر خواهد گرفت.

منابع چینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقررات جدید، شامل ایجاد یک فهرست از نهادهای نظامی آمریکا و مرتبط با سازمان اطلاعاتی ایالات متحده (سیا) و افزودن نام کارمندان آن به لیست سیاه روادید است.

چین پیش از این آمریکا را متهم کرده بود که از طریق این نهادها، اعتراض‌های ضد چینی، هم در خود چین و هم در هنگ کنگ، که موج تظاهرات در آن از ماه ژوئن افزایش یافته است، به راه می‌اندازد.

این کنش‌ها و واکنش‌ها، در گرماگرم تیرگی روابط میان دو اقتصاد قدرتمند جهان صورت می‌گیرد. با این حال، دو طرف خود را برای آغاز مجدد مذاکرات در روز پنجشنبه آماده می‌کنند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان