لغو سفر لاوروف به صربستان و تهدید به گسترش جنگ از سوی مسکو

بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو اعلام کردند که آسمان خود را به روی هواپیمای لاوروف به مقصد بلگراد می‌بندند

لاوروف در نشست خبری روز دوشنبه گفت فضای جنگ ممکن است «هم‌راستا با اندازه تسلیحات ارسالی [به اوکراین] رشد کند.»- Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اقدام سه کشور اروپای شرقی در بستن آسمان خود به روی هواپیمای حامل او در سفر به عربستان را «بی‌سابقه» خواند و خواستار توضیح آن‌ها شد.

لاوروف در نشست خبری که روز دوشنبه، ششم ژوئن به شکل آنلاین برگزار شد، گفت به جای سفر به صربستان، از همتای صرب خود دعوت می‌کند تا به مسکو سفر کند و افزود: «مهم این است که کسی نتواند روابط ما با صربستان را تخریب کند.»

پیش‌تر در روز دوشنبه، بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو اعلام کردند که آسمان خود را به روی هواپیمای لاوروف به مقصد بلگراد می‌بندند. لاوروف قرار بود در بلگراد با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه صربستان ملاقات کند. صربستان از جمله کشورهای معدود اروپایی است که از زمان شروع جنگ اوکراین، متحد مسکو باقی‌ مانده‌اند.

ماريا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تایید کرد که «کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو در اطراف صربستان، با بستن آسمان به روی هواپیمای روسیه، در واقع کانال ارتباطی خود را بستند.»

الکساندر وولين، وزیر کشور صربستان لاوروف را «دوست عالی و ثابت‌شده بلگراد» توصیف کرد و در بیانیه‌ای گفت: «کسانی که مانع سفر سرگئی لاوروف شدند صلح را نمی‌خواهند، آنان در رویای شکست روسیه‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف، در سخنان روز دوشنبه خود همچنین گفت اروپای غربی، کشورهای شرق اروپا را تحت فشار قرار داده تا با روسیه دشمنی کنند. او همچنین بار دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را به اجرای برنامه غرب علیه مسکو متهم کرد.

روسیه و صربستان روابط تاریخی نزدیکی دارند و بلگراد اخیرا یک قرارداد سه‌ساله برای دریافت گاز طبیعی روسیه را با مسکو امضا کرده است.

لاوروف در نشست خبری روز دوشنبه، در مورد حمایت نظامی آمریکا و اروپا از کی‌یف، به‌ویژه دادن موشک‌های پیشرفته به اوکراین، گفت که فضای جنگ ممکن است «هم‌راستا با اندازه تسلیحات ارسالی رشد کند.»

دولت ایالات متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که یک بسته نظامی جدید شامل سامانه راکتی با برد بیش از ۷۰ کیلومتر را به اوکراین ارسال خواهد کرد. واشنگتن گفت که بخش اول این کمک نظامی، شامل چهار سامانه موشکی است. واشنگتن گفته است کی‌یف اطمینان داده از این تسلیحات در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

بریتانیا نیز از قصد خود برای دادن سامانه موشکی ام۲۷۰ به کی‌یف با برد ۷۰ کیلومتر، خبر داده است؛ وزارت دفاع بریتانیا گفت که این اقدام در هماهنگی با آمریکا صورت می‌گیرد.

اسپانیا نیز گفته است قصد دارد تانک و موشک‌های ضدهوایی خود را به اوکراین ارسال کند. روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس، روز شنبه پنجم ژوئن، ضمن اعلام این خبر گفت که این کشور همچنین کاربرد این تسلیحات را نیز به نیروهای اوکراینی آموزش می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز شنبه تهدید کرده بود که اگر غرب تسلیحات دوربرد در اختیار اوکراین قرار دهد، ارتش روسیه «به اهدافی که هنوز هدف قرار نگرفته‌اند، حمله خواهد کرد.»

پوتین در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون روسیه کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین را با هدف «جبران شکست‌های اوکراین» توصیف کرد و گفت این اقدام «چیزی را تغییر نخواهد داد.»

بیشتر از جهان