لاوروف در مسقط: با گسترش عملیات در اوکراین به اهدافمان می‌رسیم

وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو خواهان جنگ در اروپا نیست

لاوروف گفت منابع انرژی روسیه خریدار کافی در خارج از کشورهای غربی دارد‌ـ MOHAMMED MAHJOUB / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در سفر به عمان، یکی از اعضای ائتلاف تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، با رهبر این کشور دیدار کرد.

لاوروف در سفر روز چهارشنبه اعلام کرد که گسترش عملیات در اوکراین باعث می‌شود مسکو به تمام اهدافش در آن‌جا دست یابد. او با این حال تاکید کرد که مسکو خواهان جنگ در اروپا نیست.

به گزارش الشرق، لاوروف در یک نشست مطبوعاتی با همتای عمانی‌اش، بدر البوسعیدی، در مسقط ادعا کرد: «روسیه هر روز مسیرهای بشردوستانه را برای بیرون فرستادن غیرنظامیان باز می‌کند، اما اوکراین در این کار همراه نیست و از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»

او اشاره کرد که روسیه هنوز برای باز کردن مسیرهای بشردوستانه در تلاش است و بر لزوم خروج کامل شهروندان از مناطق عملیات نظامی تاکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه روسیه با بیان این که «سازمان ملل فرصت را برای حل و فصل سیاسی مسئله اوکراین از دست داد»، گفت که کشورش از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواسته است با کی‌یف درباره خروج غیرنظامیان از اوکراین هماهنگ شود.

این دیپلمات روس همچنین با اشاره به این که مسکو خواهان جنگ در اروپا نیست، گفت: «اگر عده‌ای درباره احتمال وقوع جنگ در اروپا نگران‌اند باید بگویم که ما اصلا چنین چیزی را نمی‌خواهیم. این غرب است که بر این موضوع اصرار دارد و می‌گوید که باید روسیه را شکست داد.»

لاوروف در عین حال گفت که منابع انرژی روسیه خریدار کافی در خارج از کشورهای غربی دارد. او افزود:‌ «کشورهای غربی بیشتر از آنچه به روسیه می‌پردازند لازم است به مردم خودشان توضیح دهند که چرا دارند فقیرتر می‌شوند.»

به گزارش رسانه‌های دولتی عمان، وزیر خارجه این کشور با بیان اینکه با لاوروف درباره بسیاری از موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرده است، گفت: «ما به گفت‌وگو برای دستیابی به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز اعتقاد داریم.»

البوسعیدی افزود: «خطر تشدید تنش، کابوسی بزرگ‌تر از ویرانی به ارمغان خواهد آورد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که راهی مسالمت‌آمیز برای حل بحران اوکراین بیابند. ما در کنار دوستان خود در جامعه بین‌المللی خواهیم بود و معتقدیم آن‌ها در معرض تصمیم‌های سخت برای بازگرداندن صلح قرار دارند.»

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از رسانه‌های دولتی عمان نوشت که بدر البوسعیدی در گفت‌و‌گو با لاوروف اعلام کرد که مسقط به توافق‌های تولید اوپک پلاس متعهد است و از همه تلاش‌های بین‌المللی برای نجات توافق هسته‌ای نیز حمایت می‌کند.

کشورهای هم‌پیمان آمریکا در خلیج فارس تاکنون در مناقشه روسیه و اوکراین موضعی نگرفته‌اند و در عین حال، خواستار خویشتن‌داری و دیپلماسی برای پایان دادن به این بحران‌اند. کشورهای تولیدکننده نفت در خلیج فارس همچنین در برابر درخواست‌های غرب برای تولید نفت بیشتر و کمک به انزوای مسکو مقاومت کرده‌اند.
لاوروف قبل از سفر به عمان، به الجزایر در شمال آفریقا سفر کرده بود.