عربستان سعودی در انتظار سه برابر شدن گردشگران خارجی است

این کشور قصد دارد با مقاصدی که تا سال ۲۰۳۰ ارائه می‌کند، چشم‌انداز گردشگری را در سطح جهانی تغییر دهد

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، در گفت‌وگویی، اعلام کرد که با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، این کشور در نظر دارد تعداد گردشگران خارجی خود را امسال سه برابر کند.

به گزارش اکسپرس تریبون، عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹، درست چند ماه قبل از اینکه همه‌گیری کووید-۱۹ صنعت گردشگری را نابود کند، دریافت ویزای توریستی را تسهیل کرد.

با بسته شدن مرزها، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ سفرهای داخلی افزایش چشمگیری داشت و به گفته مقام‌های عربستان سعودی، در سال ۲۰۲۱ رکورد ۶۴ میلیون گردشگر داخلی به ثبت رسید. این افزایش سبب شد بخش گردشگری نوپای عربستان از سقوط نجات پیدا کند و حالا مسئولان این کشور می‌خواهند از بازار بین‌المللی گردشگری سهم بیشتری داشته باشند.

احمد الخطیب در این زمینه تاکید کرد: «اکنون ما برای جذب بازدیدکنندگان بین‌المللی بیشتر تلاش می‌کنیم. هدف ما برای امسال ۱۲ میلیون گردشگر خارجی است؛ در حالی که در سال ۲۰۲۱، برای چهار میلیون گردشگر هدف‌گذاری کرده بودیم.» او دستیابی به چنین هدفی را ممکن ارزیابی کرد و گفت: «در حال حاضر کشورها در حال باز کردن مرزهایشان‌اند و محدودیت‌ها در حال کاهش‌اند و مردم سفرهای خود را آغاز کرده‌اند؛ بنابراین ما به سه برابر شدن گردشگران خارجی خوش‌بین‌ایم.»

جذب ۱۰۰ میلیون توریست تا سال ۲۰۳۰، یکی از هدف‌های اصلی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. این موضوع با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت این کشور و باز کردن درهای ارتباطی به روی جهان انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی برخی از محدودیت‌های اجتماعی موجود در این کشور را کاهش داد؛ به عنوان مثال، سینماها، کنسرت‌های موسیقی و فعالیت‌های ورزشی متنوعی رونق گرفتند؛ هرچند مقرراتی چون ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی همچنان پابرجا است.

وزیر گردشگری عربستان سعودی درباره حضور ۱۰۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرد که ۳۰ میلیون نفر از خارج از مرزهای این کشور وارد شوند و بقیه افرادی باشند که در داخل عربستان سعودی سفر می‌کنند. زائران حج نیز جزو این ۳۰ میلیون گردشگر خارجی محسوب می‌شوند.

در حالی که در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ورود زائران به عربستان سعودی ممنوع شده بود، مقام‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ اجازه دادند یک میلیون زائر برای اجرای مراسم حج به مدینه و مکه بیایند.

قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، سفرهای زیارتی مسلمانان یک درآمد عمده‌ برای عربستان سعودی بود و سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار از این طریق حاصل می‌شد. در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند؛ اما پس از شروع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، مقام‌های عربستان سعودی اعلام کردند که تنها به یک هزار زائر اجازه می‌دهند در مراسم شرکت کنند. آن‌ها سال بعد، این تعداد را به ۶۰ هزار شهروند سعودی کاملا واکسینه‌شده از طریق قرعه‌کشی افزایش دادند.

یکی دیگر از طرح‌های برجسته گردشگری عربستان، پروژه‌های معروف به «گیگا» شامل ایجاد کلانشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم و دیریه به عنوان مقاصد تاریخی و در عین حال سرگرم‌کننده است.

الخطیب با اشاره به نقش طرح‌های در حال توسعه در ایجاد سطح جدیدی از گردشگری در عربستان سعودی که تاکنون بی‌سابقه بوده است، افزود: «در ماه سپتامبر، یک منطقه رستورانی در دیریه افتتاح می‌شود اما سایر بخش‌ها از سال ۲۰۲۵ به بعد قابل دسترس خواهند بود.»

محوطه دروازه دیریه ۱۴ میلیون مترمربع مساحت دارد که ۳.۵ میلیون مترمربع از آن به عابران پیاده اختصاص خواهد یافت. پیش از این، طلال کنسارا، مدیر ارشد مدیریت راهبردی در اداره توسعه دروازه دیریه «دی‌جی‌دی‌ای» (DGDA) گفته بود که با بازسازی موطن اولیه و نخستین خانه خاندان آل سعود و نخستین پایتخت این کشور از سال ۱۷۴۴ تا ۱۸۱۸، پروژه عظیم دروازه دیریه سالانه ۲۷ میلیون بازدیدکننده خواهد داشت که هفت میلیون نفر از آن‌ها از خارج از این کشور خواهند بود.

عربستان سعودی در چند سال گذشته علاوه بر مکان‌هایی مانند دیریه، به مرمت بافت تاریخی شهرهای دیگر نیز پرداخته است. یکی از این برنامه‌ها، بازسازی خانه‌های تاریخی در شهر جده‌اند.

به گفته وزیر گردشگری عربستان سعودی، این کشور با مقاصدی که تا سال ۲۰۳۰ ارائه می‌کند، چشم‌انداز گردشگری را در سطح جهانی تغییر خواهد داد.

بیشتر از سفر