عربستان ۲۴ درصد سهام یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های منطقه را می‌خرد

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی ۶۳ میلیون سهم گروه کاپیتال بانک را خریداری می‌کند

دارایی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است ـ  Saudi Press Agency / REUTERS

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی روز یکشنبه، پنجم ژوئن، اعلام کرد که ۲۳.۹۷ درصد از سهام گروه بانکی کاپیتال بانک (Capital Bank) که یکی از بزرگت‌رین مجموعه‌های بانکی در اردن، عراق، خاورمیانه و شمال آفریقاست را خریداری می‌کند.

رویترز با انتشار بیانیه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی نوشت: «این صندوق برای خرید ۶۳ میلیون سهم این گروه بانکی، معادل ۱۸۵ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. دارایی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است.»

عربستان سعودی به دنبال آن است که با این اقدام، مجموعه سهام خود از این گروه بانکی را به ۸۴۶ میلیون دلار برساند که از این اقدام در جهت پیش‌برد اهداف و گسترش تجارت خود بهره ببرد.

در عین حال بیانیه منتشر شده، این اقدام را گامی در راستای پیش‌برد اهداف صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی برای کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صندوق ثروت‌های ملی دولتی این کشور محسوب می‌شود که از سال ۱۹۷۱ به منظور سرمایه‌گذاری‌های دولتی راه‌اندازی شده است.

اوایل سال جاری میلادی، چهار درصد از سهام شرکت آرامکو به این صندوق واگذار شد که این اقدام به عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت اقتصادی این کشور در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی اعلام شد.

رویترز در گزارش خود این را هم مطرح کرد که اردن یکی از کشورهای منطقه است که گفته می‌شود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تصمیم دارد به زودی به آنجا سفر کند.

پیش‌بینی می‌شود در این سفر مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار مذاکرات مربوط به موافقت‌نامه‌های تجاری و انرژی، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

بیشتر از جهان