نخست‌وزیر اسرائیل: حق اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می‌دانیم

بنت در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اگر جهان در زمان مناسب جلو پیشروی هسته‌ای ایران را نگیرد، اسرائیل خود علیه آن کشور اقدام می‌کند

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، روز جمعه، ۱۳ خردادماه، در دیدار با رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جامعه بین‌المللی باید متحد شود و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. او تاکید کرد که در غیر این صورت، اسرائیل حق اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پنجشنبه‌شب به اسرائیل سفر کرده است، صبح جمعه با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

بنت در این دیدار گفت: «اسرائیل در مقابله با هرگونه امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مسیر دیپلماتیک را  ترجیح می‌دهد، اما این حق را هم برای خود محفوظ می‌داند که اگر جامعه بین‌المللی نتوانست در مدت زمان مناسب این کار را انجام دهد، برای دفاع از خود و توقف برنامه هسته‌ای ایران، علیه آن کشور اقدام کند.»

دیدار گروسی و بنت در اسرائیل، تنها سه‌ روز پیش از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده، که ایالات متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) قصد دارند در جریان آن، صدور قطعنامه‌ای توبیخی و محکوم‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کنند.

رافائل گروسی روزهای گذشته در گزارش فصلی خود در باره برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی همچنان به پرسش‌های آژانس درمورد ذرات اورانیوم کشف‌شده در مراکز اعلام‌نشده هسته‌ای، پاسخ قابل قبولی نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت که به‌تازگی بخشی از اسناد بایگانی هسته‌ای سرقت‌شده از ایران در سال ۲۰۱۸ را به‌عنوان شواهدی بر دروغ‌گویی و فریبکاری جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای‌اش منتشر کرده است، در این دیدار همچنین به گروسی درمورد «عمق خطر ادامه پیشروی ایران به‌سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای و درعین‌حال، گمراه‌کردن جامعه بین‌المللی با استفاده از اطلاعات نادرست و دروغ» هشدار داد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل درباره این دیدار، آمده که بنت «بر نیاز فوری جامعه بین‌المللی برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزارها به‌منظور جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است».

رافائل گروسی نیز روز جمعه پس‌از این دیدار، در توییتی نوشت: «به دعوت اسرائیل، صبح امروز در تل‌آویو با نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کردم. در باره موضوع‌های فوری و بااهمیت، تبادل‌نظرهای مهمی انجام شد. من بر اهمیت بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کردم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با گروسی همچنین تاکید کرد که از آژانس به‌عنوان یک نهاد حرفه‌ای و مستقل، در انجام ماموریتش حمایت می‌کند و افزود مهم است که شورای حکام در نشستی که ششم ژوئن برگزار می‌کند، «پیامی تند و روشن» به ایران ارسال کند.