دوربین‌های نظارتی و سایت‌های شهرداری تهران هک شدند

گروه هکری «قیام تا پیروزی» نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، می‌گوید بیش از پنج هزار دوربین نظارتی و ۱۵۰ سایت شهرداری تهران را هک کرده است

روابط عمومی سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز از «اختلال عمدی» در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران خبر داد- مرکز فن‌آوری و اطلاعات شهرداری دیتاسنتر در اقدسیه تهران

رسانه‌های ایران از «اختلال عمدی» و هک دوربین‌های نظارتی و کنترلی در مناطق مختلف تهران و بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه متعلق به شهرداری تهران خبر داده‌اند.

همزمان، گروه هکری «قیام تا سرنگونی» ، نزدیک به «سازمان مجاهدین خلق» هم با پذیرفتن مسئولیت عملیات هک اعلام کرد در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، طی یک عملیات بیش از پنج هزار دوربین کنترلی مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران و همچنین بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده است.

بنا به گفته گروه هکری قیام تا سرنگونی، نزدیک به «سازمان مجاهدین خلق»، روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که پس از هک سامانه و سایت‌های شهرداری تهران شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «درود بر رجوی»، «لعنت بر خمینی» و عکس رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران روی آن‌ها نمایش داده شده است.

روابط عمومی سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز از «اختلال عمدی» در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد برای دقایقی این سامانه را «با انتشار تصویری موهن» از دسترس خارج کرده‌اند.

پایگاه خبری «شهردار فوری»، وابسته به شهرداری تهران هم وقوع این حمله سایبری را تأیید کرد و روزنامه شرق در توییتی خبر از آن داد که «دسترسی به سایت شهرداری تهران و سامانه "تهران من" که زیر‌مجموعه این سایت است، امکان‌پذیر نیست.»

علاوه بر هک سایت‌های متعلق به شهرداری تهران، دوربین‌های نظارتی چند نهاد امنیتی و نظامی نیز هک شده‌اند.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی، اعلام کرده که این دوربین‌ها متعلق به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی بوده‌اند و در سا‌ل‌های اخیر از آنها برای شناسایی و بازداشت معترضان شرکت‌کننده در اعتراضات استفاده شده است.

برپایه برخی گزارش‌ها، دوربین‌های نظارتی بهشت زهرا نیز هک شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از نیز، گروه‌های هوادار سازمان مجاهدین خلق، موفق به هک سایت‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نمایش عکس رهبران این سازمان در تلویزیون دولتی ایران شده بودند.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی، پیش از این نیز از هک وبسایت‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی خبر داده بود.

در سال‌های اخیر، وبسایت‌ها و دوربین‌های مراکز امنیتی و دولتی متعددی هک شده‌‌اند. از جمله گروه هکری «عدالت علی» دوربین‌های داخلی زندان اوین را هک و تصاویری دیده نشده از داخل زندان را منتشر کرد.

معاون مرکز مدیریت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران، اوایل اردیبهشت ماه امسال از حمله سایبری گسترده به زیر ساخت‌های کشور خبر داد و گفت: «مهاجمان در این حمله به وب‌سایت‌های بیش از ۱۰۰ نهاد دولتی و خصوصی نفوذ کردند.»

علاوه بر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، دستگاه‌های جاسوسی کشورهای دیگر نیز، حملات سایبری گسترد‌ه‌ای را از جمله به تاسیسات اتمی ایران انجام داده‌اند.