حمله به بیمارستانی در تولسا؛ دویست‌وسی‌وسومین مورد تیراندازی عمومی در سال ۲۰۲۲

خشونت مسلحانه‌ای که اخیرا در سراسر آمریکا به راه افتاده موجب مطرح شدن بحث‌ لزوم سختگیری بیشتر در مورد کنترل اسلحه شده است

دست‌کم ۲۳۳ مورد تیراندازی عمومی در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده ثبت شده است، از جمله تیراندازی اخیر در مجموعه درمانی تولسا که به گزارش آرشیو خشونت مسلحانه (Gun Violence Archive)، در آن چهار غیرنظامی روز چهارشنبه (۱۱ خرداد)، کشته شدند.

اول ژوئن صد‌وپنجاه‌ودومین روز سال ۲۰۲۲ است و موارد ثبت‌شده تیراندازی به مردم در ایالات متحده بیش از تعداد روزهای گذشته از این سال تاکنون بوده است.

این سازمان مستقل جمع‌آوری داده‌ها، که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا را لحظه‌به‌لحظه ثبت می‌کند و گزارش می‌دهد، ۶۹۳ مورد حمله مسلحانه به مردم در سال  ۲۰۲۱ و ۶۱۱ مورد در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

این آمار فزاینده بازتاب واقعیت تلخی است که ایالات متحده به‌دنبال وقوع موارد پی‌درپی خشونت مسلحانه در سراسر کشور با آن روبه‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله اخیر مرد مسلحی در مجموعه‌ای درمانی در تولسا به روی مردم آتش گشود و چهار نفر را کشت. گویا این مرد روز چهارشنبه در پی شلیک به خود جان سپرده است.

سروان ریچارد مولنبرگ از پلیس تولسا گفت در این واقعه که «صحنه‌ای فاجعه‌بار» توصیف شده پلیس هنگام ورود به ساختمان مرکز درمانی ناتالی چندین نفر را زخمی پیدا کرده است.

این واقعه یک هفته پس از حمله مسلحانه به مدرسه ابتدایی راب در یووالد تگزاس رخ داد و اهالی آن منطقه هنوز از این تلفات باورنکردنی در بهت و حیرت‌اند.

روز ۲۴ مه، نوجوانی مسلح به یک قبضه تفنگ ارتشی ۱۹ دانش‌آموز و دو معلم این مدرسه را کشت. این حادثه پس از کشتار سندی هوک در سال ۲۰۱۲، بزرگ‌ترین فاجعه تیراندازی در مدرسه‌های آمریکا بوده است.

روز ۱۴ مه یعنی حدود یک هفته پیش از آن، تیراندازی دیگری در شهر بوفالوی نیویورک ۱۰ کشته و سه زخمی بر جای گذاشت. گویا این حمله نژادپرستانه بوده و جامعه سیاهپوستان را هدف قرار داده است.

خشونت مسلحانه‌ای که اخیرا در سراسر کشور به راه افتاده موجب مطرح شدن بحث‌ لزوم سختگیری بیشتر در مورد کنترل اسلحه شده است که موافقان و مخالفانی میان جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها دارد.

کمیته قضایی مجلس روز پنجشنبه (۱۲ خرداد)، جلسه‌ای برای اصلاح قانون و افزایش سن خرید تفنگ نیمه‌خودکار فشنگی (centerfire) از ۱۸ به ۲۱ سال برگزار می‌کند.

در صورت تصویب این طرح، واردات، تولید یا در اختیار داشتن خشاب‌‌های پرظرفیت جرم فدرال محسوب خواهد شد و بودجه‌ای برای خریدن و پس گرفتن این خشاب‌ها از مردم در نظر گرفته خواهد شد.

در گیرودار فشار فزاینده برای تصویب قوانین سختگیرانه‌تر پس از تیراندازی در مدرسه ابتدایی یووالد، دمکرات‌ها این قانون موسوم به «مصوبه حفاظت از فرزندانمان» را به دستور کار مجلس اضافه کردند.

اما سنا در حال گرفتن تصمیم دیگری است و گروهی متشکل از نمایندگان هر دو جناح مشغول تلاش برای مصالحه در مورد قانون ایمنی اسلحه‌اند که ممکن است با جلب حمایت تعداد کافی از نمایندگان جمهوری‌خواه به قانون تبدیل شود.

© The Independent

بیشتر از جهان