۲۵ سازمان مدنی خواستار رسیدگی سازمان ملل به وضعیت زنان افغانستان شدند

این سازمان‌ها اوضاع زنان در افغانستان را جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان امروز می‌دانند

 منع تحصیل و کار، حجاب اجباری و دیگر دستورهای سختگیرانه طالبان برای زنان، اوضاع زنان در افغانستان را نگران‌کننده کرده است- Sahel ARMAN / AFP 

به دنبال وضع قوانین سختگیرانه علیه زنان و بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان در حکومت طالبان، ۲۵ سازمان مدنی مستقل مدافع حقوق بشر از سراسر جهان در یک اعلامیه مشترک، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا در پنجاهمین نشست خود، وضعیت زنان افغانستان و نقش طالبان در نقض حقوق انسانی آنان را به بحث بگذارد.

این سازمان‌ها اعلام کردند بدترین بحران حقوق بشری برای زنان به واکنش فوری و مناسب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیاز دارد.

در این نامه که روز چهارشنبه، اول ژوئن، منتشر شد، خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است: «ما سازمان‌های مدنی امضاکننده‌ این نامه از شما می‌خواهیم که در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در مورد بحران حقوق زنان در افغانستان اقدام فوری درخواست کنید. ما همچنین از شما می‌خواهیم که با تصویب قطعنامه‌ای در واکنش به این بحران، از زنان افغانستان حمایت کنید.»

در اعلامیه این سازمان‌ها، با اشاره به وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان از جمله اجباری شدن پوشاندن چهره مجریان زن، حجاب اجباری، محرومیت از کار و تحصیل، محدودیت سفر و فعالیت بیرون از خانه، تاکید شده که افغانستان تنها کشور در جهان است که تحصیل دختران در آن ممنوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعلامیه می‌افزاید: «تحقیقات بین‌المللی، شهادت شاهدان و شواهد ویدیویی نشان می‌دهد که مدافعان حقوق بشر، زنان و سایر معترضان به محدودیت‌ها و نقض‌ها با خطر حمله به خانه‌هایشان، ارعاب، آدم‌ربایی و ناپدید شدن اجباری مواجه‌اند.»

این سازمان‌های مدافع حقوق بشر انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر را که یگانه مرجع دادخواهی و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر و خشونت در افغانستان بود، محکوم کردند و وضعیت کنونی زنان را در افغانستان، «جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان امروز» دانستند.

این سازمان‌ها از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند در نشستی که قرار است برگزار شود، قوانین طالبان در مورد زنان افغانستان را محکوم کند و با ابراز همدردی صریح و جدی با زنان افغانستان، از خواسته‌های آنان حمایت کند.

آن‌ها همچنین ایجاد بستر و فرصت مناسب برای زنان مدافع حقوق بشر افغان را از دیگر مطالبات خود برشمردند تا آنان بتوانند در همکاری با سایر سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر، به کار و تلاششان ادامه دهند.

این سازمان‌ها در حالی با نوشتن نامه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار توجه و رسیدگی به وضعیت زنان افغانستان شدند که اخیرا ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم برای مستندسازی اوضاع حقوق بشر به افغانستان سفر کرده است.