بیش از ۵۰ درصد دختران عشایر پس از دوره ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند

فقط ۱۲۴۳ مدرسه عشایری در مقاطع متوسطه اول و دوم در کشور وجود دارد

بسیاری از دختران در مناطق محروم یا اصلا به مدرسه نمی‌روند یا پس از پایان دوران ابتدایی، قربانی کودک‌همسری ‌می‌شوند‌‌ـ ATTA KENARE / AFP

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌و‌پرورش از ترک ‌تحصیل ۵۰ درصدی دختران عشایر پس از پایان دوره ابتدایی خبر داد. به گفته محمدرضا سیفی، ۶۶۴۳ مدرسه عشایری در کشور فعال است که از این تعداد ۵۴۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه اول و دوم فعال‌اند.

مدرسه عشایری به مدارسی گفته می‌شود که کلاس‌های درس در چادرهای عشایری برگزار می‌شود و معلمان نیز همراه ایل کوچ می‌کنند. سابقه تاسیس نخستین مدرسه عشایری ایران به سال ۱۳۰۱ در دوران رضاشاه بازمی‌گردد. با این حال، اولین مدرسه سیار عشایری در ایران را محمود حسابی در سال ۱۳۳۰ و زمانی که وزیر فرهنگ ایران بود، دایر کرد.

با وجود اینکه سال‌ها از تاسیس نخستین مدرسه عشایری در ایران می‌گذرد، توسعه این مدارس همچنان با چالش‌های زیادی همراه است، به‌طوری‌ که سالانه تعداد زیادی از کودکان عشایر و به‌خصوص دختران به‌دلیل نبود امکانات آموزشی مجبور می‌شوند ترک‌ تحصیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رکنا و به‌ گفته محمدرضا سیفی، در حال حاضر ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در ۱۴ هزار کلاس درس مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد ۴۷ درصد را دختران تشکیل می‌دهند.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌و‌پرورش، هم‌اکنون ۱۲۴۳ مدرسه متوسطه اول و دوم و بیش از ۵۰۰۰ مدرسه ابتدایی عشایری در کشور فعال‌ است. این آمار نشان می‌دهد که وزارت آموزش‌و‌پرورش برای تحصیل کودکان عشایر فقط تا مقطع ابتدایی برنامه‌ریزی کرده است.

دانش‌آموزان عشایر پس از پایان دوران ابتدایی باید برای ادامه تحصیل به مدارسی بروند که فاصله‌ زیادی با محل زندگی‌ آنان دارد. این موضوع باعث شده است که برخی خانواده‌های عشایر به‌دلیل نگاه سنتی مانع ادامه تحصیل دختران خود شوند. حال‌ آنکه اگر در مجاورت و نزدیکی محل زندگی و سکونت آنان مدارسی برپا شود، آنان امکان ادامه تحصیل را خواهند داشت.

مقام‌های آموزش و پرورش ایران مدعی می‌شوند که دیدگاه‌ سنتی، عامل اصلی ترک‌ ‌تحصیل دختران در مناطق عشایری و محروم است، اما فعالان حقوق کودک همواره تاکید کرده‌اند که در صورت فراهم شدن امکانات آموزشی مناسب، خطر محرومیت آنان از تحصیل کاهش می‌یابد، زیرا اغلب خانواده‌های سنتی به‌دلیل دوری مسیر مدرسه مانع ادامه تحصیل دختران خود می‌شوند.

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک کشورهای عضو را متعهد کرده است امکانات آموزش رایگان، باکیفیت و فراگیر را برای همه کودکان در همه نقاط فراهم کنند. در اصل ۳۰ قانون اساسی ایران نیز دولت موظف است وسایل آموزش‌و‌پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند. با وجود این همچنان تعداد زیادی از دختران در مناطق عشایری و روستایی به دلیل در دسترس نبودن فضای آموزشی و دوری راه محکوم ‌به ترک ‌تحصیل می‌شوند.

آموزش و پرورش تاکنون آمار دقیقی از دخترانی که پس از دوران ابتدایی ترک ‌تحصیل می‌کنند، ارائه نداده است، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از دختران در مناطق محروم یا اصلا به مدرسه نمی‌روند یا پس از پایان دوران ابتدایی و ترک‌ تحصیل، قربانی کودک‌همسری می‌شوند.