نخستین هیئت دولتی هند پس از سلطه طالبان بر افغانستان، وارد کابل شد

وزارت خارجه هند هدف این سفر را ملاقات با اعضای ارشد طالبان و نظارت بر توزیع کمک‌های بشردوستانه اعلام کرد

طالبان پیش از این، بارها خواستار بازگشایی سفارت هند در افغانستان شده است- @fazlrahmanoriyaتوییتر

برای نخستین بار پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هیئتی رسمی از دولت هند به رهبری جی پی سینگ، وزیر دولت هند در امور افغانستان، ایران و پاکستان، به افغانستان رفت. وزارت خارجه هند روز پنجشنبه، ۱۲ خرداد (۲ ژوئن)، در اطلاعیه‌ای، از اعزام این هیئت به افغانستان خبر داد و اعلام کرد که این هیئت هندی قرار است با مقام‌های ارشد طالبان ملاقات و بر روند توزیع کمک‌های بشردوستانه هند برای افغانستان هم نظارت کند.

جی پی سینگ پیش از این نیز با مقام‌های طالبان در دوحه ملاقات کرده بود. او این بار در راس هیئتی هندی برای اولین بار پس از استقرار طالبان، به افغانستان رفته است. رسانه هندی «د اندین اکسپرس»، به نقل از وزارت خارجه هند نوشت: «هدف از این سفر، نظارت بر عملیات ارسال کمک‌های بشردوستانه ما (هند) به افغانستان است. آن‌ها (هیئت هندی) با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی دخیل در توزیع این کمک‌ها نیز دیدار خواهند کرد.»

در حالی که هندوستان هنوز دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته، از زمان فروپاشی حکومت پیشین در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، چندین محموله کمک بشردوستانه برای افغانستان ارسال کرده است.

وزارت خارجه هند در پی سفر جی پی سینگ به افغانستان، اعلام کرد: «دولت هند در هشت ماه گذشته، بسته‌ کمک‌های بشردوستانه شامل ۲۰ هزار تن گندم، ۱۳ تن دارو، ۵۰۰ هزار دوز واکسن کووید و بسته‌های لباس زمستانی به افغانستان فرستاد.»

کمک‌های هند تاکنون به بیمارستان کودکان گاندی (ساخت هند واقع در کابل) و آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل تحویل داده شده است. علاوه بر این، وزارت خارجه هند اعلام کرد که این کشور یک میلیون دوز واکسن کووید ساخت هند را برای تزریق به پناهندگان افغان، به دولت ایران تحویل داده است.

با این حال، هند از جمله کشورهای است که با تسلط طالبان بر افغانستان، به‌شدت از اوضاع امنیتی منطقه و تهدیدهای امنیتی از خاک افغانستان برای کشورش نگران است. در هشت ماه گذشته، دولت این کشور در مورد افغانستان و امنیت منطقه، با کشورهای همسایه نشست‌های زیادی در سطح رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه برگزار کرد.

علاوه بر آن، تی.اس تیراموتی، نماینده هند در سازمان ملل، که در راس تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، در آخرین گزارش خود، از نفوذ و توسعه گروه‌های تروریستی داعش، القاعده، جیش محمد و دیگر گروهک‌های شورشی در افغانستان خبر داد. این گزارش سازمان ملل تلاش دوباره القاعده برای قدرت گرفتن در شبه قاره هند را قابل‌توجه خواند و اعلام کرد که این گروه از خاک افغانستان هدایت می‌شود.

نخستین سفر هیئت دولتی هند به افغانستان پس از تسلط طالبان، در حالی صورت می‌گیرد که طالبان این اواخر، بارها از هند خواست تا سفارتش در افغانستان را بازگشایی کند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری نیوز ۱۸ هند، گفت که از دولت هند می‌خواهد برای بازگشایی سفارتش در افغانستان اقدام کند. او از تامین امنیت سفارت هند اطمینان داد و گفت: «از سفارت هند همانند سفارت‌های دیگر کشورها، محافظت خواهد شد.»

طالبان تاکنون در مورد سفر هیئت هندی به افغانستان اظهار نظر نکرده است.