وزیر ارشاد، سینماگران همکار فیلم «عنکبوت مقدس» را تهدید به مجازات کرد

به نوشته رسانه‌های حکومتی، «عنکبوت مقدس»، مشهد را شبیه تار عنکبوتی نمایش داده‌ که حرم امام هشتم شیعیان، در مرکز آن قرار دارد

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران «عنکبوت مقدس» را یک فیلم ضد مذهبی و توهین‌آمیز به اسلام و شیعیان معرفی کردند که قصد دارد تصویری سیاه از جامعه ایران ارائه دهد - آلبوم عکس جشنواره فیلم کن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، تهدید کرد اگر «عناصری» در داخل کشور با سازندگان فیلم «عنکبوت مقدس» همکاری کرده باشند، مشمول «مجازات‌های تنبیهی» سازمان سینمایی خواهند شد.

او روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت که این فیلم در خارج از کشور تولید شده و مجوز ساخت و اکران نداشته است.

اسماعیلی افزود: «اگر عناصری از داخل کشور با این فیلم موهن همکاری کرده باشند مشمول مجازات و تنبیهاتی خواهند شد.»

«عنکبوت مقدس» روایتی سینمایی از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۷۰  به دست می‌دهد که با انگیزه‌ مذهبی، ۱۶ تن از کارگران جنسی زن مشهد را به خانه خود کشاند و آنها را کشت.

فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در بخش مسابقه هفتادوپنجمین جشنواره سینمای کن شرکت کرد و زر امیرابراهیمی بازیگر نقش اول این فیلم توانست جایزه نخل طلای بهترین بازیگر زن جشنواره را از آن خود کند.

نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» که منتقدان وابسته به حکومت ایران آن را «توهین‌آمیز» می‌دانند

طی روزهای گذشته، به‌‌ویژه پس از اعطای جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره به زر امیرابراهیمی، برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی ایران به عوامل و سازندگان فیلم حمله کردند و «عنکبوت مقدس» را یک فیلم ضد مذهبی و توهین‌آمیز به اسلام و شیعیان معرفی کردند که قصد دارد تصویری سیاه از جامعه ایران ارائه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور فعالان رسانه‌ای نزدیک به حکومت ایران، سازندگان «عنکبوت مقدس»، در همان اولین صحنه‌های فیلم، شهر مشهد را شبیه یک تار عنکبوت نمایش داده‌اند که حرم امام هشتم شیعیان، در مرکز این تار عنکبوت قرار دارد.

پیشتر هم وزیر ارشاد دولت رئیسی در بیانیه‌‌ای سازندگان فیلم «عنکبوت مقدس» و سایر سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره فیلم کن را تلویحا هنرمندانی معرفی کرد که تحت تاثیر «زرق‌وبرق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست»، قرار دارند.

سازمان سینمایی وزارت ارشاد نیز هفته گذشته در بیانیه‌ خود «عنکبوت مقدس»، را یک اثر «توهین‌آمیز» توصیف کرد و آن را با رمان «آیه‌های شیطانی»، نوشته سلمان رشدی، مقایسه کرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش، خبر توقیف نمایش فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی و از دیگر آثار تحسین شده در هفتادوپنجمین جشنواره سینمایی کن، را نیز تایید کرد.

وزیر ارشاد اسلامی گفت: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره خارجی می‌روند باید مجوز اکران داشته باشند چون اسکار فیلم بدون مجوز نمی‌پذیرد اما جشنواره کن این‌طور نبود و به عوامل فیلم «برادران لیلا» اعلام شده بود بدون اخذ مجوز نروند و چون مجوز اکران نگرفتند، مشمول اعمال قانون می‌شوند.

او افزود: «اکران هر فیلم منوط به گذراندن مراحل قانونی دریافت مجوز است، اما عوامل این فیلم قانون را رعایت نکردند و عزم ما در دوره جدید بر رعایت قانون است.»