معاون اول رئیسی خطاب به مردم: عسر قبل از فرج را تحمل کنید!

محمد مخبر: با توجه به شرایط بین‌المللی، اگر ارز ترجیحی هم حذف نمی‌شد، یک موج گرانی در ایران به وجود می‌آمد

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی - تابناک

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، در باره گرانی‌های اخیر گفت: «مردم باید بدانند که حتی اگر ارز ترجیحی هم حذف نمی‌شد، به دلیل تغییرات بین‌المللی و منطقه‌ای، یک موج گرانی داشتیم. تنها یکی از پازل‌های نقشه‌راه ما حذف ارز ترجیحی بود. از مردم تشکر و خواهش می‌کنم که عسر قبل از فرج را تحمل کنند تا یسر اتفاق بیفتد.»

به گزارش ایسنا، مخبر درباه سرنوشت کالابرگ (کوپن) نیز گفت که از آنجا که هنوز کالابرگ آماده نشده است، همچنان به مردم یارانه داده می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در باره اجرای آزمایشی توزیع یارانه آرد در زنجان و قزوین هم توضیح داد: «نان و دارو جزو خطوط قرمز دولت‌اند و مراقبیم که یک قران هم گران نشوند. قیمت نان برای مردم نباید تغییر کند. با تغییرات منطقه‌ای و مشکل آرد، ارزانی آرد در ایران اتفاق افتاده بود و این موضوع قاچاق را به‌صرفه می‌کرد. در کشورهای همجوار ما قیمت کالاها چند برابر شد؛ اما امروز می‌بینیم که نان برای مردم گران نشده است.»

او در پاسخ به پرسشی در باره احتمال گرانی بنزین، نیز ادعا کرد که این موضوع مطرح نیست.

مخبر در ادامه، ایران را جزو کشورهایی برشمرد که کالاهای اساسی در آن بدون هیچ اختلالی تامین و توزیع شده است. او ادعا کرد: «مردم کشورهای اروپایی رفتند فروشگاه‌ها را غارت کردند و سهمیه‌بندی شد؛ اما مردم ما همکاری داشتند و دولت هم تدبیر به خرج داد و هیچ کمبود کالایی را شاهد نبودیم و به تثبیت قیمت‌ها هم امیدواریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های این مسئول دولتی درباره «تدبیر دولت» و اظهار امیدواری برای «تثبیت قیمت‌ها» در شرایطی است که موج اخیر گرانی با انتقادهای فراوانی همراه بود و زندگی مردم ایران را دشوارتر از گذشته کرد. اقدام دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن، لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ را به همراه داشت و با اینکه مقام‌های دولتی وعده داده بودند که قیمت نان بالا نمی‌رود، قیمت تقریبا تمامی کالاهای اساسی به میزان چشمگیری افزایش یافت.

بنا به اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ۷۲ میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول دریافت یارانه کمک‌معیشتی‌اند که ۳۰ درصد آنان یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند و حدود ۶۰ درصد نیز ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

کاهش قدرت خرید و تضعیف توان معیشتی جامعه حالا آثار منفی خود بر حوزه تولید را نیز بیش از پیش به نمایش گذاشته است. فقر گسترده تقاضای کلی برای اساسی‌ترین گروه کالایی یعنی محصولات غذایی را هم تحت تاثیر قرار داده و به کاهش ۵۰ درصدی فروش در حوزه صنایع غذایی منجر شده است.

در پی افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی و گرانی‌های افسارگسیخته که به اعتراض‌های مردمی در سراسر ایران منجر شد، کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، سوم خرداد، با انتقادی شدیداللحن از این اقدام دولت، آن را به زیان اکثریت عظیم ستمدیدگان جامعه و به سود یک اقلیت غارتگر خواند. در بخشی از این بیانیه، ادعای دولت برای پرداخت یارانه اقدامی «عوام‌فریبانه‌‌» توصیف شد که «هدف از آن نه قطع دست پولشویان و اختلاسگران بلکه غارت و چپاول شیره‌ جان کارگران و زحمتکشان» است.

در این بیانیه، همچنین اشاره شد که «پس از افزایش بهای بنزین در آبان ۱۳۹۸، هیولای شوم گرانی بار دیگر زندگی مردم بلادیده را آماج یورش وحشیانه‌ خود قرار داد. طنز ماجرا آنجا است که این یورش و سرکوب پس از آن به دست دولت «حزب اللهی»‌ صورت گرفت که با شعار برقراری «عدالت» در جامعه بر اریکه‌ قدرت تکیه زده است.»

بیشتر از اقتصاد