تغییر رویکرد آمریکا در قبال افغانستان؛ توماس وست به دیدار مخالفان طالبان رفت

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در تلاش برای اعمال فشار بیشتر بر طالبان است

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، از اوایل خرداد تاکنون، به هند، ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان سفر کرده است و هدف اصلی این سفر ملاقات با مقام‌های این کشورها و گفت‌وگو با سیاستمداران افغان، به‌ویژه مخالفان طالبان، است.

روز چهارشنبه ۴ خرداد، توماس وست در هند با عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، دیدار کرد. پس از آن، وست به ازبکستان سفر کرد و با مقام‌های این کشور از جمله عصمت‌الله ایرگاشف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، دیدار کرد. توماس وست در تاشکند، با شماری از اعضای پارلمان دولت پیشین افغانستان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زنان که اکنون در تبعید به سر می‌برند نیز ملاقات کرد. وست در توییتی نوشت که در دیدار با شهروندان افغانستان ساکن ازبکستان، در مورد صلح پایدار در افغانستان و برقراری دولتی فراگیر صحبت کرده است. تاکنون هویت فعالان افغان که در ازبکستان با توماس وست ملاقات کرده‌اند، افشا نشده است.

توماس وست در ادامه ملاقات‌هایش با فعالان سیاسی افغان، روز یکشنبه ۸ خرداد، با نمایندگان «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در شهر استانبول در ترکیه دیدار کرد. وست روز دوشنبه ۹ خرداد، در رشته توییتی نوشت که برای شنیدن دیدگاه‌های گوناگون در مورد آینده افغانستان، با افرادی از اقشار مختلف جامعه از جمله فعالان سیاسی، فعالان اقتصادی و نمایندگان زنان دیدار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عکس‌هایی که توماس وست منتشر کرد، وزرای دولت پیشین، روسای برخی بانک‌های خصوصی افغانستان، اعضای پارلمان دولت پیشین و شماری از فعالان زن دیده می‌شوند.

ویس احمد برمک، وزیر داخله (کشور) دولت پیشین افغانستان، که در ملاقات با توماس وست حضور داشت، به ایندیپندنت فارسی گفت ملاقات به درخواست وست انجام شد و در این دیدار در مورد راه‌های دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان، اعمال فشار بیشتر بر طالبان برای مذاکره با جریان‌های سیاسی افغانستان، و همچنین نیاز به ایجاد دولتی غیرمتمرکز در افغانستان صحبت شد.

برمک در ادامه افزود شرکت‌کنندگان در ملاقات با توماس وست، دیدگاه‌هایشان در مورد برون‌رفت از بحران کنونی را مطرح کردند و نماینده ویژه آمریکا نیز تاکید کرد که در کنار پیگیری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، در زمینه آغاز روند مذاکره میان طالبان و مخالفان سیاسی‌‌اش تلاش خواهد کرد.

برمک تصریح کرد راه برون‌رفت افغانستان از بحران کنونی، گوش دادن طالبان به خواسته‌های مردم و پذیرفتن شرایط عضویت در جامعه جهانی است. برمک در ادامه افزود که در ملاقات با توماس وست، تاکید کرد که جنگ در افغانستان راه‌ پایان بحران جاری نیست و باید به طالبان فشار آورد تا به ارزش‌های مردم احترام بگذارند و صدای مردم را بشنوند.

نظری ترکمن، نماینده قندوز در مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان، نیز در ملاقات با توماس وست در استانبول حضور داشت. نظری ترکمن در صحبت با ایندیپندنت فارسی، گفت در ۹ ماه گذشته، این نخستین بار است که فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان با چهره‌های خارج از تشکیلات طالبان و به‌ویژه مخالفان سیاسی این گروه ملاقات می‌کند.

نظری ترکمن افزود که ملاقات‌ توماس وست با فعالان سیاسی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان نشان می‌دهد که نظر دولت آمریکا در نحوه برخورد با طالبان تغییر کرده و اکنون زمان شنیدن صدای مخالفان طالبان نیز رسیده است.

ترکمن در ادامه اضافه کرد: «توماس وست بیشتر تلاش می‌کرد نظر ما در موارد مختلف از جمله اقدام طالبان به برگزاری لویه جرگه، جنگ جاری میان طالبان و جبهه مقاومت ملی و همچنین اوضاع عمومی در افغانستان بداند.»

به گفته ترکمن، همه افرادی که با توماس وست ملاقات کردند اقدام طالبان به برگزاری لویه جرگه را «نیرنگ» دانستند و گفتند زیر سلطه طالبان، کسی حق اظهار‌نظر ندارد و برگزاری لویه جرگه در چنین شرایطی اقدامی بی‌مفهوم است.

توماس وست روز دوشنبه ۹ خرداد، در مورد دیدارهایش در ترکیه در توییتی نوشت: «رهبرانی که این آخر هفته با آن‌ها ملاقات کردم معتقدند که خشونت راه خوبی برای مردم افغانستان نیست. آن‌ها مشتاق‌اند در روند سیاسی‌ مشارکت کنند. اما بسیار نا‌امید‌کننده است که چنین فرآیندی در جریان نیست.»

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان در ادامه افزود که بیشتر صحبت‌ها در ملاقات با فعالان سیاسی افغان مقیم ترکیه، روی آینده افغانستان متمرکز بود.

در همین حال، توماس وست روز یکشنبه ۸ خرداد، با نمایندگان شورای عالی مقاومت ملی نیز دیدار کرد. در این ملاقات، نمایندگانی از جانب عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عبدالرب رسول سیاف، عبدالهادی ارغندیوال و چند جریان سیاسی دیگر حضور داشتند.

اعضای شورای عالی مقاومت ملی در ملاقات با توماس وست، ضمن ارائه مدارکی مستند از جنایت‌های طالبان در پنجشیر، اندراب و تخار، در مورد اهداف و برنامه کار این شورا صحبت کردند.

به گفته نظری ترکمن، توماس وست پس از ملاقات با اعضای شورای عالی مقاومت ملی، بازرگانان و فعالان سیاسی افغان مقیم ترکیه، به تاجیکستان رفت و قرار است در شهر دوشنبه نیز با شماری از فعالان سیاسی ملاقات کند. تاکنون خبری در مورد ملاقات‌ توماس وست با فعالان سیاسی افغان در تاجیکستان منتشر نشده است.

یک منبع آگاه در شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، به‌شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت شب دوشنبه، شماری از رهبران این شورا، با حضور احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، به‌مدت سه ساعت در جلسه آنلاین حضور داشتند و پیرامون ملاقات نمایندگانشان با توماس وست صحبت کردند.

به گفته این منبع مطلع، همه اعضای شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، از جمله احمد مسعود، روی موضع‌گیری واحد در تماس و صحبت با فرستاده ویژه آمریکا توافق کردند. در ۹ ماه گذشته، نمایندگان آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی در زمینه تشکیل دولت فراگیر و پایان بحران افغانستان فقط با طالبان صحبت کرده بودند. این نخستین‌ بار است که فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کشورهای منطقه سفر می‌کند تا با چهره‌های سیاسی دولت‌های پیشین افغانستان صحبت کند.