نخستین دیدار عبدالله با توماس وست، پس از خروج از افغانستان

در این دیدار، درباره موضوع‌های مهم برای آینده افغانستان صحبت شد

قرار است عبدالله عبدالله پس از مدتی اقامت در هند، دوباره به کابل بازگردد- @US4AfghanPeace

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، پس از ماه‌ها با عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در خارج از این کشور دیدار کرد. این نخستین ملاقات عبدالله با یک مقام خارجی پس از خروج او از افغانستان است.

وست جزئیات دیدار خود با عبدالله عبدالله را روز پنجشنبه، ۵ خرداد، در توییتر به اشتراک گذاشت و از دیدار با عبدالله پس از چندین ماه ابراز خوشحالی کرد.

به نوشته او، در این دیدار درباره نیاز به یک روند سیاسی، جلوگیری از تخطی‌های حقوقی بشری، نقش ضروری زنان در جامعه، بحران انسانی و تعهدات مبارزه با تروریسم در افغانستان و سایر موضوع‌های مرتبط با این کشور بحث و گفت‌وگو شد.

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در این توییت، ضمن تشکر از طالبان که به عبدالله اجازه داد تا از افغانستان خارج شود، گفت که امیدوار است که روند ملاقات‌هایش با سایر رهبران و متفکران افغان در روزهای آینده نیز ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در حالی با توماس وست دیدار می‌کند که پس از هشت ماه زندگی زیر سلطه طالبان در کابل، روز شنبه، دهم اردیبهشت، اجازه پیدا کرد برای دیدار با خانواده‌اش به هند سفر کند. یکی از شرایط طالبان برای اجازه دادن به عبدالله برای خروج از افغانستان، بازگشت دوباره او به کابل بود. عبدالله قرار است در روزهای آینده به کابل بازگردد و به گفته خود، به تلاش‌هایش برای صلح و ثبات در افغانستان کمک کند.

زمانی که عبدالله عبدالله از طالبان اجازه سفر گرفت، توماس وست در توییتی نوشت که سفر عبدالله به خارج از افغانستان یک «نشانه مثبت» است و افزود که با عبدالله عبدالله تماس گرفته است و درباره بعضی از موضوع‌های سیاسی مربوط به افغانستان باهم صحبت کرده‌اند.

عبدالله و حامد کرزی، دوتن از رهبران دولت‌های پیشین افغانستان‌اند که با وجود سلطه طالبان بر کابل، افغانستان را ترک نکردند. در حالی که عبدالله اجازه یافت به خارج افغانستان سفر کند، در هفته گذشته، از سفر حامد کرزی به امارات متحده عربی جلوگیری شد.